آسوشیتدپرس گزارش داد، این سفر از سوی شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به قاره آفریقا در حالی صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا توجهی به این دومین قاره پرجمعیت در کره خاکی ندارد.

این نخستین سفر خارجی رئیس جمهوری چین از زمان تصدی این سمت در دوره دوم در مارس سال جاری میلادی است.

وی ابتدا در سنگال توقف کرده و سپس به روآندا می‌رود تا در نشستی با حضور کشورهای حوزه بریکس در آفریقای جنوبی که روز چهارشنبه آغاز می‌شود حضور یابد.

این نشست در بحبوحه جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن و مذاکرات سخت تجاری با سایر شرکای اصلی اقتصادی برگزار می‌شود.

سفر رئیس جمهوری چین به آفریقا تاکیدی بر ابتکار عمل "کمربند و جاده" دولت پکن است که شامل برقراری ارتباط میان پکن با آفریقا، اروپا و سایر کشورهای آسیایی از طریق شبکه‌ای از بنادر، خطوط آهن ریلی، مناطق اقتصادی و کارخانجات تولید نیرو است.

رئیس جمهوری چین در نخستین سفرش به سنگال قرار است با مکی سال، رئیس جمهوری این کشور دیدار کند.

وی بعدا به روآندا می‌رود و این نخستین سفر از سوی یک رئیس جمهوری چین محسوب می‌شود که از این کشور محصور در خشکی واقع در شرق آفریقا دیدن می‌کند.

وی قرار است با پل کاگامه، رئیس جمهوری این کشور آفریقایی دیدار کند و از بنای یادبود نسل کشی ۱۹۹۴ روآندا نیز بازدیدی به عمل آورد که در جریان آن بیش از ۸۰۰ هزار تن کشته شدند.

رئیس جمهوری چین سپس برای حضور در نشست بریکس به آفریقای جنوبی می‌رود و با جاکوب زوما، رئیس جمهوری سابق این کشور نیز دیدار می‌کند؛ وی فوریه سال جاری میلادی استعفا کرد.

در نهایت، شی جینپینگ به جزایر موریس در اقیانوس هند می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.