خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پس از کمپینی زننده که طی آن ویدیوهایی مرموز علیه دو نامزد منتشر شد، ۳۰۸۲ هیئت امروز برای تعیین جانشین ماریانو راخوی، نخست‌وزیر عزل شده اسپانیا رای می‌دهند. راخوی جمعه برای آخرین بار به عنوان رهبر حزب مردمی (پی‌پی) سخنرانی کرد.

این سیاستمدار ۶۳ ساله در سخنانی احساسی خود از اعضای این حزب خواست تا "در اجرای وظایف مسؤولیت‌پذیر" باشند. هیئت‌ها میان "سائنز دی سانتاماریا" ۴۷ ساله که شش سال و نیم معاون نخست‌وزیر بود و "پابلو کاسادو" که وکیل است و وعده احیای حزب و برداشتن گامی دیگر به سمت سیاست راستگرایان را داده است، انتخاب می‌کنند.

این دو گزینه در دور اول رقابت‌های بی‌سابقه درون حزبی رای آوردند. پیروز رای‌گیری امروز نخست‌وزیر آتی اسپانیا خواهد شد و این در صورتی که این حزب محافظه‌کار بتواند در انتخابات پارلمانی که باید در دیرترین زمان سال ۲۰۲۰ برگزار شود، به پیروزی برسد.

سائنز دی سانتاماریا بر تجربه قابل توجهش تاکید دارد. این خانم بر لزوم احیای حزبی تاکیدی ندارد و معتقد است که می‌تواند پدرو سانچز، نخست‌وزیر کنونی سوسیالیست را که با رای عدم اعتماد در پارلمان راخوی را عزل کرد، به شکست بکشاند. او می‌گوید: "من انرژی دارم، به آن نیاز دارم و با تجربه هستم."

در طرف دیگر کاسادو قرار دارد که از مدیریت رقیبش در بحران جدایی‌طلبی کاتالونیا انتقاد می‌کند. این به زمانی باز می‌گردد که سانتاماریا مسؤول روابط میان مادرید و این مناطق بود. او موضع سرسختانه‌ای علیه کاتالونیا دارد و خواستار افزودن اتهاماتی مانند اعلام غیرقانونی رفراندوم به قوانین مجرمانه شده است تا واکنش حقوقی اسپانیا به این تهدید جدایی را تقویت کند. او گفته است: "گفت‌وگو با آن کسانی که قصد قانون‌شکنی دارند، سازنده نیست."   

برنده رای‌گیری امروز باید به این حزب که بین انتخابات پارلمانی ۲۰۱۱ که راخوی اکثریت مطلق را برد و آخرین انتخابات که او در سال ۲۰۱۶ سه میلیون رای‌دهنده را از دست داد، جانی تازه بدمد. راخوی از ۲۰۰۴ رهبری این حزب را در دست داشت اما با رای عدم اعتماد پارلمان در ماه ژوئن از نخست‌وزیری عزل شد. سانچز، رقیب سوسیالیست راخوی از رسوایی‌های فساد متعدد حزب مردم خشمگین است.

راخوی جمعه سوابق دولتش را ستود و گفت: اوضاع اسپانیا اکنون به نسبت سال ۲۰۱۱ که ما جای دولت سوسیالیستی را گرفتیم که در بحران اقتصادی ویرانگر به سر می‌برد، بهتر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.