رویترز گزارش داد، حمایت‌های مردمی از شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نظرسنجی امروز روزنامه ماینیچی به ۳۰ درصد کاهش یافت. روزنامه یومیوری نیز میزان حمایت‌ها از وی را ۳۹ درصد اعلام کرد و روزنامه راست‌گرای سانکه‌ئی نیز این میزان را ۳۸.۷ درصد گزارش داد.

این کاهش حمایت‌ها در پی یکسری اتهامات مرتبط با رسوایی‌های مالی و پارتی بازی‌ها از سوی آبه صورت گرفته است.

کاهش حمایت ها از آبه در حالی صورت گرفته که بارقه‌های امید برای وی که به دنبال به دست گرفتن قدرت برای سومین بار در حزب حاکم لیبرال دموکراتیک در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۸ است، رنگ می بازد. این مساله حتی به گمانه زنی‌هایی درباره احتمال برکناری وی نیز منجر شده است.

این نظرسنجی ها نخستین بار از زمان کناره گیری جونیچی فوکودا، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دارایی ژاپن در پی اتهام انجام رفتارهای نامناسب جنسی با خبرنگاران زن صورت گرفته؛ اتهاماتی که وی آنها را رد می‌کند.

در همین حال، احزاب اپوزیسیون فشارها برای استعفای تارو آسو، وزیر دارایی را پس از کناره‌گیری جونیچی فوکودا افزایش داده‌اند؛ آسو از متحدان نزدیک آبه محسوب می‌شود.

اپوزیسیون تهدید کرده‌اند که در بحث‌های پارلمانی شرکت نمی‌کنند مگرآنکه آسو از سمتش کناره گیری کند.

براساس دو نظرسنجی صورت گرفت، حدود نیمی از رای دهندگان با این مساله موافقند که آسو ۷۷ ساله که معاون آبه نیز است، باید از سمتش کناره گیری کند.

یوشیهیده سوگا، دبیرکل کابینه دولت ژاپن در پاسخ به سوالی درباره برکناری آسو به خبرنگاران گفت: پس از این مشکل، من از او خواستم تا تمام تلاشش را برای جلب اعتماد مجدد به کار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.