"ژرژ لومتر"(Georges Lemaître) در تاریخ ۱۷ ژوئیه سال ۱۸۹۴ میلادی در خانواده‌ای مذهبی در شهر شارلروا بلژیک متولد شد.

 

در سال ۱۹۱۴ در جنگ جهانی اول به عنوان افسر توپخانه در ارتش بلژیک مشغول خدمت شد و در آن زمان بالاترین مدال شجاعت ارتش را دریافت کرد. در سال ۱۹۲۰ موفق به اخذ مدرک دکترا در مهندسی راه و ساختمان شد. در سال ۱۹۲۲ به آمریکا رفت و دکترای نجوم گرفت و در سال ۱۹۲۳ نیز کشیش شد.

 

لومتر در سال‌ ۱۹۲۳ در دانشگاه کمبریج مشغول به مطالعه فیزیک خورشیدی شد. وی در آنجا تحت تاثیر" آرتور استنلی ادینگتون"(Arthur Stanley Eddington) استاد ستاره شناسی و مسئول رصدخانه دانشگاه کمبریج قرار گرفت و با وی کار کرد.

ادینگتون، لومتر را یک کیهان‌شناس مدرن خطاب کرد.

وی در سال ۱۹۲۴، در رصدخانه دانشگاه "هاروارد" و "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) مشغول به کار شد. در آن زمان نیز برای کسب دکترا خود در رشته علوم در MIT ثبت‌نام کرد.

لومتر در اعمال به‌ کارگیری نظریه "نسبیت عام "آلبرت اینشتین" پیشگام بود.

وی در سال ۱۹۲۷ به عنوان استاد فیزیک نجومی در دانشگاه "لوون" بلژیک شروع بکار کرد و اولین مقاله مهم خود را در مورد "جهان در حال توسعه" منتشر ساخت.

در سال ۱۹۳۱ بود که کتاب "مباحثی در مورد تکامل جهان" را منتشر و در این کتاب اظهار کرد که جهان طی یک انفجار بزرگ تحت عنوان "Big Bang”" خلق شده است.

وی بر این باور بود که صورت فعلی جهان نتیجهٔ یک انفجار بزرگ است که میلیاردها سال پیش رخ داده‌ است و باعث گسترش و انبساط جهان شده ‌است. با انتشار این نظریه توجه دانشمندان دیگر را برانگیخت.

لومتر در طول زندگی پربار خود جوایز زیادی نیز کسب کرده است که می‌توان به "جایزه فرانکی" که یک جایزه معتبر علمی و پژوهشی در بلژیک است، اشاره کرد.

در سال ۱۹۳۶ بود که جایزه نجومی"Prix Jules Janssen" فرانسه را کسب کرد.

همچنین در سال ۱۹۵۳، مدال "ادینگتون" را به دست آورد.

این فیزیکدان برجسته در نهایت در تاریخ ۲۰ ژوئن سال ۱۹۶۶ میلادی در  ۷۱ سالگی درگذشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.