عراق پس از انتخابات پارلمانی دوباره وارد یک شوک شد. می توان گفت نتیجه انتخابات پارلمانی و پیروزی مقتدی صدر و همچنین ناآرامی های اخیر یک دلیل مشترک دارد. فساد دولتی، بیکاری و پایین بودن خدمات دولتی. 

در همین دو ماه اخیر بود که مقتدی صدر که همه توجه ها را به خود جلب کرد، با وعده مبارزه با فساد، شکل گیری یک دولت فرا حزبی و بدور از جنگهای قومیتی توانست بالاتر از رقبای خود آرای قابل توجه و بدور از انتظاری را کسب کند. 

ملت عراق به مقتدی صدر رای دادند تا مسائل ابتدایی زندگی و معیشت آنها را یکی از اهداف و برنامه های آینده خود در نظر داشته باشد اما تابستان داغ امسال، مردم را بیش از این نتوانست در خانه هایشان نگه دارد. آنها خسته و کلافه از گرما، سرخورده از خدمات دولتی و دلزده از روزهای بیکاری به خیابانهای بصره، عماره، ناصریه، نجف، کربلا و بغداد بریزند و کار به آنجا رسید که فرودگاه نجف به تعطیلی کشید.

رسیدن اعتراض‌ها به بغداد باعث شد تا شورای امنیت ملی عراق تشکیل جلسه دهد و به دستور نخست‌وزیر، حیدر العبادی، برای کنترل ناآرامی‌ها ارتباط‌های اینترنتی در بغداد قطع شود. معترضان روز جمعه در نجف با هجوم به فرودگاه بین‌المللی این شهر باعث تعطیلی این فرودگاه مهم عراق شدند، در استان ذی‌قار، ٢٥ نیروی پلیس ضدشورش که در برابر حمله معترضان به محل اقامت فرماندار مقاومت می‌کردند مجروح شدند، در استان میسان دست‌کم یک معترض بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد، در بصره معترضان جاده مهم ترانزیت به بندر ام‌القصر را برای چندمین روز متوالی مسدود کرده‌اند. اعتراض‌ها در عراق تاکنون باعث مرگ دست کم دو معترض و مجروحیت ده‌ها نفر از جمله چندین نیروی امنیتی شده ‌است.

بخشی از معترضان در العماره، مرکز استان ذی‌قار در مرز ایران با حمله به ساختمان‌های حزب‌دعوه که حزب متبوع نخست‌وزیر است و دفاتر سازمان بدر عراق که از جمله گروه‌های نزدیک به ایران محسوب می‌شود، اعتراض‌ها را به سمت ایران هدایت کردند. به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، بخشی از تظاهرات کنندگان در نزدیکی ساختمان‌های حزب دعوه و سازمان بدر، شعارهای ضد‌ایرانی سر می‌دادند. همزمان ردوا گزارش می‌دهد که تظاهرات کنندگان در بصره، تهدید کرده‌اند که به سمت گذرگاه مرزی شلمچه در مرز ایران حرکت خواهند کرد، موضوعی که باعث بسته شدن این گذرگاه برای ساعاتی شد.

 

توطئه علیه ایران

 

برخی معترضان با شروع اعتراضات تلاش کرده اند نارضایتی ها را متوجه ایران کنند. مقام‌ها و رسانه‌های عراقی بخشی از این مشکل را گردن ایران انداختند و دلیل قطعی مکرر برق در استان بصره و دیگر مناطق عراق را قطع برق صادراتی ایران عنوان کردند. در شرایطی که همه نخست‌وزیران بعد از سقوط صدام حسین در عراق از میان شیعیان انتخاب شده‌اند. هر چند عملکرد نوری‌المالکی، باعث شد تا ایران نیز همسو با بسیاری از نیروهای سیاسی خارجی، در رقابت داخلی در حزب الدعوه عراق از رقیب او، حیدر العبادی حمایت کند، اما نام نوری‌المالکی، همچنان با ایران گره خورده است .

برخی گزارشها حتی اذعان داشته اند که گروههای ضد ایرانی تلاش کرده اند از وضعیت موجود بهره برداری کنند و موجی علیه ایران براه بیندازند تا در موضوع انتخاب نخست وزیر آینده عراق بتوانند امتیاز بگیرند. اما این فضا باعث شده است روند کار از دستشان بیرون بیاید و فضای متشنجی شکل گیرد.

به نظر می رسد سرویس های عربستان در اتهام زنی به ایران نقش به سزایی داشته اند. این همه در حالی است که مردم عراق به خوبی به یاد دارند که ایرانی ها در دوران حضور داعش در عراق چه خدماتی به مردم این کشور کرده اند.

بدیهی است در یک فضای تند و غیر آرام، عناصر افراطی که در فضای پساداعش به کنجی خزیده اند، بیشتر می توانند قد علم کنند و روند موجود را به سمت هرج و مرج بیشتر سوق دهند.

افرادی چون مقتدی صدر در این وادی می تواند بیشتر نقش بازی کند و با دعوت مردم به آرامش، به مدیریت کنونی شرایط بپردازد. او هنوز نتوانسته است ائتلاف لازم را برای انتخاب نخست وزیر شکل دهد. اتفاقات اخیر نشان می دهد او باید دست بجنباند تا برگ جدیدی در عراق گشوده شود و ملت عراق از مزایای آن بهره لازم را ببرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.