جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به کشور هلند، گفت: سفر کمیسیون حقوقی و قضایی به هلند در راستای دیدار با مسئولین پارلمانی و قضایی بین‌المللی مستقر در هلند انجام شد.

وی در خصوص دیدارهایی که این کمیسیون با مراجع قضایی هلند انجام داده، تشریح کرد: یک دیدار با دبیرکل سنای هلند و یک دیدار هم با کمیسیون قضایی و امنیتی مجلس نمایندگان داشتیم. همچنین جلسه‌ای مشترک با دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) و همچنین جلسه مشترک دیگری با سازمان قضایی اتحادیه اروپا داشتیم، همچنین بازدیدی را از زندان شهر اوترخت انجام دادیم.

نماینده مردم تربت جام در خصوص اهداف این سفر، بیان کرد: کمیسیون قضایی چندین هدف را در این سفر دنبال می‌کرد. اولین هدف موضوع افزایش همکاری‌های قضایی بین ایران و مجموعه سازمان‌های قضایی بین‌المللی و اروپایی بود. برای مثال اساسنامه سازمان بین‌المللی کیفری در سال ۱۹۹۸ در رم به تصویب رسید. ایران هم یکی از عضوهای فعال این مجموعه است اما تا به امروز اساسنامه‌ ICC در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است و عضویت ایران در دیوان بین‌المللی کیفری صورت نگرفته است. بخشی از اهدافی که از این سفر داشتیم این بود که حقوق و تکالیف خودمان را در صورت عضویت بدانیم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: به همین جهت با طرف سازمان بین‌المللی کیفری صحبت‌هایی را صورت دادیم، جلسه مشترکی با نمایندگان دادستانی و نمایندگان ریاست دیوان بین‌المللی کیفری انجام دادیم و ابعاد مورد ابهامی که ممکن بود در صحن مجلس و افکار عمومی مطرح شود را مورد بحث و کارشناسی قرار دادیم.

رحیمی تصریح کرد: در جلساتی که با نمایندگان کشور هلند داشتیم درباره فضاسازی‌هایی که علیه ایران انجام می‌شود، صحبت شد و قوانین مربوط به اصلاح قانون موادمخدر، لایحه مربوط به حمایت از حقوق اطفال و قوانینی که در حوزه پولشویی و مبارزه با تروریسم در مجلس به تصویب رسیده را توضیح دادیم.

وی تاکید کرد: این جلسات اثرگذاری زیادی را ایجاد کرد و این جلسات می‌تواند بخش عمده این تبلیغات سوء را رفع کند و به افزایش همکاری‌های ما منجر شود.

رحیمی تصریح کرد: با سازمان قضایی اتحادیه اروپا که نهاد نوپایی در قوانین قضایی اروپایی است و همکاری‌های قضایی اروپایی را در موضوع جرایم فراملی دنبال می‌کند، جلسه مشترک برگزار کردیم، درخواست ما این بود که نماینده‌ای دائمی از سوی قوه قضاییه در آنجا داشته باشیم، آنها هم این موضوع را پذیرفتند که یک نماینده دائمی در آنجا مستقر شود و بتواند تعامل لازم را داشته باشد.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه بخشی از جرایمی که در حوزه مالی، کیفری و تروریسم علیه ما رخ می‌دهد جرایم فراملی هستند، مانند ترور دانشمندان هسته‌ای یا اختلاس‌گرانی که از کشور خارج می‌شوند، گفت: همکاری‌های ما با این سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند ما را کمک کند تا اعمال حاکمیت خود را فراتر از مرزها در جهان به نحو مطلوبی گسترش دهیم تا بتوانیم از حقوق مردم خود دفاع کنیم. باید بگویم که این سفر یکی از موفق‌ترین سفرهای ممکن کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.