علی ربیعی شامگاه پنجشنبه در مراسم روز صنعت و معدن خراسان رضوی که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما هیچ کدام نمی‌توانیم کتمان کنیم که اگر کشور ما می‌خواهد به توسعه برسد و جایگاه مناسبی در جهان پیدا کند بدون تردید صنعت موتور محرک این توسعه است.

وی ادامه داد: تصویر ما از این توسعه این نیست که عده‌ای در جامعه فرو بیافتند، خیر ما توسعه عادلانه می‌خواهیم در واقع توسعه برای ما به مثابه شادی همه مردم و عدالت است با هر تعبیری از توسعه باید این مسئله را در نظر گرفت.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: من در کتاب معمای دولت مدنی در جهان سوم این بحث را داشته‌ام که تمام کشورهایی که مسیر توسعه را طی کرده‌اند بزرگ شدن صنعتگران ملی را یک محور قرار داده‌اند که رشد کرده‌اند هر کشوری که توانسته وضع مردم را بهبود دهد با آدم‌هایی این کار را انجام داده که ثروتشان به زمین پیچ کرده و به سمت تولید رفته‌اند.

ربیعی تأکید کرد: در جامعه رانتی درصدی از مردم پولدار می‌شوند و رفتارهای اقتصادی آنها اصلا درست نیست و زنان و دخترانی از دل این افراد بیرون می‌آیند که زیور آلات آنها چند صد میلیون تومان ارزش دارد.

وی تصریح کرد: به هر حال این اعتقاد ما است که جامعه‌ای رو به سعادت می‌رود که صنعتگران طبقه متوسط مسلط جامعه شده و دارایی آنها منجربه تولید ملی شود و سوله‌هایی را می‌سازند که در آنها افرادی مشغول به کار می‌شوند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در ۵ دهه برنامه درستی برای توسعه صنعت نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: با اینکه در ۱۰ سال گذشته اقداماتی انجام شده باز هم فقدان استراتژی داشته‌ایم البته سعی بر این داشته‌ایم که به سمت توسعه صنعت برویم و این تلاطم‌ها مشکلاتی را ایجادکرده اما اینکه ۳.۵ درصد از نیروهای شاغل سهم کارفرمایان از تمام نیروهای کار کشور است نشان می‌دهد به سمت توسعه صنعتی نرفته‌ایم.

ربیعی بیان کرد: ما اعتقادی بر این نداریم که پول پاشی مشکلی را حل می‌کند بلکه یک برنامه مدون می‌تواند چراغ راه ما شود ما سعی کردیم که مسایل را به این سمت ببریم که ایجاد اشتغال بر پایه تقویت تولید و بهبود فضای کسب و کار باشد.

وی ادامه داد: باید بهبود فضای کسب و کار رسته‌ای را مد نظر قرار دهیم امروز یک بسته برای بهبود فضای کسب و کار تمام بخش‌ها کفایت نمی‌کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که قوی شدن صنعتگران در جامعه می‌تواند سبب پایداری موزون توسعه و فقرزدایی شود.

ربیعی با اشاره به ارزش‌های برجام، تصریح کرد: بنده در سال ۹۳ وقتی با همتاهای خودم صحبت می‌کردم حرف از این بود که ایران برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی مشکلاتی دارد اما امسال آنها می‌گفتند که آمریکا یک کشور نافرمان بزرگ است و همه به ما حق می‌دادند افکار عمومی امسال به سیاست‌های آمریکایی حق نمی‌دهد و اتحادیه اروپا هم برای افزایش فعالیت‌های بانکی با ایران تأکید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما هم‌ اکنون در دورانی هستیم که باید با نگاه بلند مدت از آن عبور کنیم و باید این را در نظر داشته باشیم که بحران تمام می‌شود اما کارهای ما باقی می‌ماند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی سیاست خرید کالای ایرانی یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور دانست و افزود: ما از شرایطی که آمریکا می‌خواهد به ما تحمیل کند بیرون می‌آییم.

ربیعی ادامه داد: امروز یک کارگر ناشنوا به من گفت که با خرید کالای ایرانی آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و واقعیت به جز همین یک جمله نیست.

وی با بیان اینکه از سردار سلیمانی هم بابت موضعی که گرفتند تشکر می‌کنم، تأکید کرد: ما امروز تمام ترکیب حرف‌های رئیس جمهور، همکاری مردم و حمایت چهره‌هایی دوست‌ داشتنی مانند سردار سلیمانی در کنار برنامه برای صنعت خود می‌توانیم بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را در دست بگیریم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: متاسفانه اقتصاد ما یک بیماری مزمن دارد که باید درمان شود و یکی از این مشکلات پول‌های خرد در دست مردم است.

ربیعی بیان کرد: در برنامه است که یک میلیون شغل در راستای حمایت از دهک‌های پایین جامعه ایجاد شود و مجموعا ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار شامل ۱۵ هزار میلیارد تومان دولت، ۱۵ هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی تخصیص داده شده که بخشی از آن برای نوسازی صنایع است.

وی افزود: امروز اتفاقی در خراسانرضوی رخ داد که خیر جمعی و مسئولیت اجتماعی نام دارد باید این را در نظر داشت کسانی که با پول پولدار شده‌اند نباید تبدیل به نماد در کشور ما باشند چراکه اعتقاد ما این است که خیر جمعی و‌ مسیولیت اجتماعی در کنار با هم بودن می‌تواند ما را از این وضعیت بیرون بیاورد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم شغل سالانه ۳۰۰۰ مددجوی بهزیستی را نیز با استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینان ایجاد کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.