محققان موفق شدند با استفاده از کابل‌های فیبر نور فعلی، فعالیت‌های لرزه‌ای زمین را نظاره گر باشند. این موفقیت می‌تواند روشی جدید برای بررسی زلزله در مناطق وسیع باشد. این کابل‌ها برای ارتباطات در مسافت زیاد یا انتقال اطلاعات با سرعت زیاد استفاده می‌شوند. این مطالعه به رهبری "فیلیپ ژوزت" محقق آلمانی مرکز تحقیقاتی "علوم زمین" در شهر" پوتسدام" انجام شد.

در این پروژه، ژوزت و تیم تحقیقاتی‌اش آزمایشی درایسلند انجام دادند. جایی که کابل‌های فیبر نوری به یک سری حسگر تبدیل شده بودند تا تمامی امواج لرزه‌ای را به ثبت برساند. آن‌ها از ۱۵ کیلومتر کابل فیبر نوری که در سال ۱۹۹۴ میلادی بین دو نیروگاه "ژئوترمال" در ایسلند نصب شده بود، استفاده کردند. یک پالس لیزری نیز برای تشخیص هرگونه اختلال در فیبر استفاده شد.

در نهایت این محققان دریافتند که نه‌تنها این فیبرها سیگنال‌های لرزه‌ای را ثبت می‌کنند، بلکه می‌توانند گسل‌های اطراف آن منطقه و دیگر ساختارهای زمین شناسی در زیر زمین را نیز بررسی کنند. جوزت گفت: معیارهای اندازه گیری ما ویژگی‌های ساختاری در زیرزمین را با وضوح بی‌سابقه‌ای نشان داد. جالب است که این محققان حین آزمایش خود سیگنال یک زلزله قدرتمند که در اندوزی اتفاق افتاده بود را نیز دریافت کردند.

این تیم تحقیقاتی معتقدند شبکه کابل‌های فیبر نوری در سراسر جهان می‌تواند به عنوان یک "زلزله سنج" استفاده شود و راهی برای ارزیابی و اکتشاف خطرات زمین باشد. مطالعات بعدی با هدف بررسی کابل‌های دریایی است که آیا می‌توانند به عنوان ابزار سنجش زلزله استفاده شوند یا خیر.

آن‌ها اظهار کردند این کابل‌ها می‌توانند به مشاهده لرزه‌های زمین در زمان واقعی کمک کنند و ‌همچنین امدادرسانی در مواقع اورژانسی را بهبود بخشند. نتایج این مطالعه در مجله "Nature "منتشر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.