برخی منابع ویژه در شهر اشغالی قدس هدف امارات و عربستان برای خریداری خانه ای در مجاورت مسجد مبارک الاقصی در شهر اشغالی قدس را فاش کردند.

این منابع آگاه به سایت عربی ۲۱ گفتند: اطلاعات تاکنون حاکی است که خانه چسبیده به مسجد مبارک الاقصی که امارات برای خرید آن تلاش کرده است، به منظور افتتاح یک مقر مشترک سعودی – اماراتی در شهر قدس بوده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود و فعالیت های امارات و عربستان در شهر اشغالی قدس را رصد می کنند، افزودند: ایجاد این مقر با هدف فعالیت و ایفای نقش موازی با نقش اداره اوقاف اسلامی در شهر قدس صورت می گیرد که وابسته به اداره اوقاف اردن است.

این منابع تاکید کردند: تلاش برای حضور و استقرار عربستان و امارات در شهر اشغالی قدس در جریان است و این امر گامی برای نقش آفرینی آنها در مسجد الاقصی به عنوان رقیب نقش و سرپرستی اردن بر مسجد الاقصی و همه اوقاف اسلامی شهر قدس است.

اردن به صورت تاریخی سرپرست همه مقدسات اسلامی و مسیحی شهر اشغالی قدس به شمار می رود اما به نظر می رسد که عربستان و امارات بدنبال خارج کردن این مسئولیت از دست اردن و فشار بر این کشور برای تن دادن به طرح سازش آمریکایی موسوم به "نقشه قرن" هستند.

به گفته ناظران، هدف از این طرح از بین بردن مسئله فلسطین است.

منابع یاد شده تصریح کردند: عربستان و امارات برای تن دادن حکومت اردن به اجرای معامله قرن درخصوص قیمومیت و سرپرستی بر مسجد الاقصی تلاش کرده اند.

این منابع ابراز عقیده کردند: "از سرگیری کمک های مالی عربستان به اردن به خاطر (مقابله با) نزدیکی روابط امان و آنکارا از یک سو و نگرانی از بروز بهار عربی دیگری خارج از کنترل در اردن صورت گرفت".

شیخ کمال الخطیب معاون رئیس جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی پیشتر از تلاش یک بازرگان اماراتی "بسیار نزدیک" به محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی برای خرید خانه ای در بخش قدیمی شهر قدس در مجاورت مسجد مبارک الاقصی خبر داده بود.

الخطیب گفت: این بازرگان اماراتی پنج میلیون دلار به یکی از ساکنان قدس برای خرید خانه ای چسبیده به مسجد مبارک الاقصی پیشنهاد داد و وقتی وی آن را رد کرد؛ مبلغ را به ۲۰ میلیون دلار افزایش داد.

 در همین راستا، "ران ادلست" نویسنده صهیونیست در روزنامه معاریو نوشت: سه آمریکایی (جیسون گرینبلات، جراد کوشنر و دیوید فریدمن) نظیر "دلالان ملک"، مذاکرات درباره شهر اشغالی قدس را در چارچوب طرح موسوم به "معامله قرن" مدیریت می کنند.

وی افزود: مانور اخیر فشاری اقتصادی و امنیتی به عبدالله دوم شاه اردن است تا موافقت کند که پایتخت فلسطین ابودیس است و گمان می رود که عربستان نیز در مسجد الاقصی حضور یافته تا این امر هدیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به جریان ناراضی در عربستان است.

این نویسنده صهیونیست گفت: در کمپ دیوید، بگین به جیمی کارتر رئیس جمهور وقت پیشنهاد وجود یک پرچم و نشانه سعودی در مسجد الاقصی را برای راضی کردن جهان عرب پیشنهاد داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.