مهدی کرباسیان - رئیس هیأت عامل ایمیدرو - در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اینکه با توجه به سیاست‌های جدید ارزی که قرار است ارز حاصل از صادرات مواد معدنی به سامانه «نیما» واریز شود، چه تأثیراتی روی صادرات و درآمدهای صادراتی مواد معدنی خواهد گذاشت؟ گفت: دولت برای کنترل نرخ ارز و افزایش بی‌حساب و کتاب آن، موظف بود تصمیمات اضطراری بگیرد که این کار را هم کرد. ولی باید بپذیریم که ارز حاصل از صادرات باید به نوعی به شبکه برگردد و این نیز با حالت اجباری و دستوری به صورت کامل، عملی نیست؛ لذا صادرکننده‌ها باید قدرت مانور داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه در یکی - دو روز گذشته بانک مرکزی و سیاست‌گذاران اقتصادی به این نتیجه رسیدند که سامانه‌ای را برای صادرکنندگان در نظر بگیرند که آن‌ها نیز بتوانند میزانی از ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه اختصاص دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد که طی یکی - دو روز آینده این موضوع ابلاغ شود و بتوان تلاطم ارز را کاهش داد و مقداری از جو روانی افزایش قیمت را تعدیل کرد که باعث ثبات بازار ارز می‌شود.

کرباسیان درباره اینکه در پی تصمیمات جدید ارزی، واردات مواد معدنی جزو کدام یک از گروه‌های کالایی قرار می‌گیرند و ارز با چه قیمتی برای واردات این بخش تعلق می‌گیرد؟ نیز گفت: مواد معدنی که قابلیت تولید در کشور را دارند، طبق مصوبه دولت در لیست ممنوعات واردات قرار گرفته‌اند. موارد استثنایی هم که در رابطه با اقلام واسطه‌ای یا نیازهای معدنی و شیمیایی نظیر الکترودهای گرافیتی هستند که باید در گروه یک قرار بگیرند مانند گندم و این دست مواد که در حقیقت برای حیات تولید هستند. سایر اقلام معدنی نیز برای واردات در گروه دوم قرار می‌گیرند.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت این لیست‌ها را اگر نیاز باشد، اصلاح خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه ارز با چه قیمتی به این اقلام وارداتی تعلق می‌گیرد؟ گفت: دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این اجناس در نظر گرفته شده است و اگر موارد استثنایی هم در قراردادها باشد، دلار ۴۲۰۰ تومانی برای وارداتشان اختصاص می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.