تارنمای نیویورپ مستقر در بروکسل(مقر اتحادیه اروپا)که خبرهای اقتصادی، تجاری و سیاسی سراسر قاره اروپا را پوشش می دهد، مالستروم اکنون در حال نظارت بر جریان تجاری است تا مطمئن شود محدودیت تولید فولاد و آلومینیوم برای آمریکا باعث اشباع در تولید جهانی این محصولات نمی شود.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان معرفی سهمیه واردات برای محافظت از تولید کنندگان اتحادیه اروپا در قبال شوک ناشی از تعرفه های آمریکا بر تجارت جهانی است. 

بروکسل درمخالفت با اقدام آمریکا در اعمال تعرفه ۲۵درصدی برفولاد و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم ضمن توقف مذاکرات تجاری اش با واشنگتن، روندی حقوقی را علیه واشنگن آغاز کرده است. سازوکارجدید تعرفه های آمریکا از اول ژوئن (۱۱ خرداد) اعمال شد. 

مالستروم، ۳۱ مه (۱۰ خرداد) وعده داد علیه تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه ها به بهانه تهدید امنیتی بودن تجارت با اتحادیه اروپا و کانادا شکایت خواهد کرد. 

تعدادی از مقام های اروپایی از جمله «برونو لو مِر» وزیر دارایی فرانسه و «اولاف شولز» همتای آلمانی او اقدام یکجانبه گرایانه ترامپ در وضع تعرفه ها را محکوم کرده اند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اقدام ترامپ را با تحولات ژئوپلتیکی دهه ۱۹۳۰ مقایسه کرد که به جنگ جهانی دوم منجر شد و گفت: یکجانبه گرایی اقتصادی به جنگ منجر می شود.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا با پیوستن به اروپا در مخالفت با تعرفه های آمریکا تصمیم ترامپ را به بهانه این که کانادا تهدیدی امنیتی برای آمریکا است، سیلی به صورت این کشور توصیف کرد وگفت در بکار بستن اقدامات تلافی جویانه و شکایت از آمریکا در سازمان جهانی تجارت، به اتحادیه اروپا و مکزیک می پیوندد.

ترامپ گفته است که دولتش درحال تکمیل بررسی ها درباره تعرفه های واردات خودرو از اتحادیه اروپا است و به زودی دراین زمینه اقدام می کند.

وی تهدید کرده تعرفه ۲۰ درصدی را برای واردات همه خودروهای مونتاژ شده اتحادیه اروپا اعمال می کند. 

رویترز درگزارشی در همین زمینه نوشت: یک مقام ارشد کمیسیون اروپا که نامش فاش نشده روز شنبه گفت که اتحادیه اروپا به هرگونه اقدام آمریکا در افزایش تعرفه واردات خودرو پاسخ خواهد داد.

ترامپ همواره واردات خودرو از آلمان را مورد انتقاد قرار داده است. وی در تاریخ ۱۱مه (۲۱ اردیبهشت) در نشستی با حضور خودروسازان در کاخ سفید گفت که قصد دارد تعرفه های ۲۰ تا ۲۵ درصدی بر برخی وسایل نقلیه وارداتی اعمال کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.