اینجه پس از پایان وقت قانونی اخذ رای، در مقابل ساختمان شورای عالی انتخابات ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: آنها هر کاری می کنند، بکنند، ما پیروز انتخابات خواهیم بود.

وی بیان کرد: صندوق ها باز شده است و از مسئولان صندوق ها خواهش دارم که به وظیفه خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: نتیجه این انتخابات را خبرگزاری آناتولی تعیین نخواهد کرد، بلکه توسط مردم مشخص خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام رسانه ای نتایج انتخابات در ترکیه تعیین شده است.

اینجه اضافه کرد: خبرگزاری آناتولی همواره جامعه را گمراه می کند و آنها این کار را دوباره در اعلام نتایج انجام خواهند داد.

اینجه در این مصاحبه خطاب به مردم افزود: شک ندارم که نتیجه خوب خواهد بود، صندوق ها را ترک نکنید، بعد از این که شما آرای خود را به صندوق انداختید، مقابل هیات های انتخابات و شعب اخذ رای بروید. نباید در نتایج انتخابات دستکاری شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همچنین گفت: نتایج انتخابات را در نزدیک ترین فاصله با شورای عالی انتخابات دنبال می کنم. به اخباری ناامید کننده باور نکنید. ما رویدادهای مرتبط با نتایج انتخابات را از نزدیک دنبال می کنیم.

به گزارش ایرنا، فرایند اخذ آرای مردمی انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره مجلس ملی ترکیه که از ساعت ۸.۰۰ صبح امروز آغاز شده بود، در ساعت ۱۷ پایان یافت.

در این دوره از انتخابات، مردم ترکیه برای انتخاب رییس جمهوری پنج سال آینده و نیز تعیین نمایندگان ۶۰۰ کرسی مجلس ملی این کشور پای صندوق های رای رفتند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها ۶ نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه هستند.

برابر قانون انتخابات ترکیه، نامزدهای حاضر برای کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باید حدنصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای مجموع آرای صندوق ها را کسب کنند.

اگر نامزدی این حد نصاب قانونی را کسب نکند، انتخابات با حضور دو نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده اند، به دور دوم می کشد که در این صورت، رای گیری این دور، دو هفته بعد و در روز هشتم جولای۲۰۱۸ (۱۷ تیرماه) انجام می شود.

برای تعیین سرنوشت ۶۰۰ کرسی مجلس ملی ترکیه نیز چهار هزار و ۸۵۱ نامزد در قالب حزبی به همراه ۶۸ نامزد مستقل ثبت نام کرده بودند که شانس خود به رای مردم گذاشتند.

در انتخابات مجلس ترکیه، هشت حزب عدالت و توسعه و نیز حرکت ملی در قالب ائتلاف &#۳۹;جمهور&#۳۹; و احزاب جمهوری خواه خلق، نیک و سعادت هم در قالب ائتلاف &#۳۹;ملت&#۳۹; و احزاب هدی پار، وطن و دموکراتیک خلق ها به طور جداگانه و مستقل حضور دارند و نامزد انتخاباتی برای کسب ۶۰۰ کرسی معرفی کرده اند.

سعدی گوون رییس شورای عالی انتخابات ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که امیدواریم و تلاش می کنیم که نتیجه انتخابات را در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از پایان زمان قانونی اخذ رای اعلام کنیم.

وی اضافه کرد: برای نظارت بر انتخابات ترکیه بیش از ۵۰۰ ناظر از ۴۸ کشور خارجی به ترکیه آمده اند.

واحد مطبوعاتی نخست وزیری ترکیه نیز اعلام کرد که برای پوشش خبری این انتخابات ۶۳۵ خبرنگار از ۳۴ کشور جهان به ترکیه آمده اند.

شورای عالی انتخابات ترکیه تعداد واجدان شرایط رای دادن در ترکیه را ۵۶ میلیون و ۳۲۲ هزار نفر و تعداد صندوق رای پیش بینی شده انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در ترکیه را ۱۸۰ هزار و ۶۵ عدد اعلام کرده است.

اخذ آرای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اتباع ترک ساکن خارج از این کشور طبق تقویم برگزاری انتخابات از تاریخ هفتم ماه جاری میلادی(۱۷ خردادماه ۹۷) در نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمرکی این کشور آغاز شده و پنج روز پیش پایان یافت.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه یک میلیون و ۴۸۶ تبعه کشور ترکیه که حدود ۴۹ درصد از واجدان شرایط بودند، در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس این کشور در ۶۰ کشور خارجی و ۱۲۳ نمایندگی سیاسی این کشور و در دروازه های مرزی ترکیه پای صندوق های رای رفتند.

برای نخستین بار در تاریخ ۱۰ اوت ۲۰۱۴ رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی ترکیه به طور مستقیم با رای مردم انتخاب شد ولی انتخابات ریاست جمهوری جاری، نخستین انتخابات در قالب نظام ریاستی محسوب می شود.

نظام حکومتی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور که در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ به تایید و تصویب مردم رسید، از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت و پس از انتخابات جاری، رییس جمهوری رئیس کابینه و دولت شده و پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود.

انتخابات امروز ترکیه، نخستین انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در تاریخ سیاسی ترکیه به شمار می رود و به همین علت از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.