گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» قصد دارد دوره جدیدی از فعالیت خود در سایت تحلیلی «دنیای بورس» را آغاز کند. در مرحله نخست، کار حرفه‌ای با مخاطبان تخصصی تجربه موفقی را برای ما به همراه داشته و اکنون زمان آن رسیده وارد فاز بعدی شویم. به این ترتیب قرار است محتوای سایت «دنیای بورس» برای عموم قابل دسترس شود تا بتوان در راستای اجرای بیانیه ماموریت «دنیای اقتصاد» گامی تازه برداشت. «فاز دوم چیست؟»، «چرا قرار است چنین فازی اجرا شود؟» و «برنامه آینده چه خواهد بود؟» سه پرسشی خواهند بود که در این نوشتار بررسی می‌شوند.

سنت‌شکنی در بازار سرمایه

«دنیای بورس» از زمان راه‌اندازی توانست تجربیات ارزشمندی را از همراهی با مخاطبان حرفه‌ای کسب کند و کارنامه موفقی را به ثبت رساند. این تیم تحلیلی با هدف از بین بردن عادت غلط «سیگنال‌فروشی» و جایگزین کردن آن با «قدرت تحلیل» آغاز به کار کرد. این فرصت سنجشی بود تا اثبات شود قدرت تحلیل تا چه حد می‌تواند به رویکرد سیگنال‌فروشی غلبه کند. بر مبنای تجربیات این دوره می‌توان نتیجه گرفت که هیچ تحلیلی، خواه بنیادی و خواه تکنیکال، به تنهایی نمی‌تواند به کسب سود بهینه بینجامد. به عبارت دقیق‌تر، شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها در بورس تهران به‌صورت پازلی است که با تکمیل اجزای آن می‌توان دقیق‌ترین تصمیم‌گیری مالی را داشت.

«دنیای بورس» در فاز نخست فعالیت خود توانست نشان دهد با توجه به ریسک‌پذیری و رفتار متفاوت فعالان اقتصادی، تقلید کورکورانه از سیگنال‌ها نمی‌تواند راه حل مناسبی برای کسب سود باشد. به بیان ساده، به جای آنکه پیشنهادها صرفا بر اساس نتایج ارائه شوند، تقویت قدرت تحلیل کمک کرد سرمایه‌گذاران بتوانند فرصت‌های سودآوری را شناسایی و از آنها بهره‌مند شوند. این تجربه موفق با کاربران تخصصی پشتوانه‌ای برای تعمیم این رویکرد در سطح عمومی بازار سرمایه به شمار می‌آید. بر این مبنا اکنون قصد داریم در فضایی عمومی به ارائه تحلیل بپردازیم تا روحیه تحلیل‌پذیری در میان بورس‌بازان تقویت شود که در نهایت به تعمیق و توسعه بورس تهران می‌انجامد.

 منشأ اجرای زودهنگام

توجه به چند نکته اساسی باعث شد تا اجرای فاز دوم «دنیای بورس» تسریع شود. نخستین مساله به فضای اقتصادی-سیاسی کشور بازمی‌گردد؛ جایی که نگرانی‌های بسیاری از سوی عموم مردم مشاهده می‌شود. افزایش انتظارات تورمی و نااطمینانی‌های غیراقتصادی باعث شده‌اند بازارهای مختلف دچار نوعی سردرگمی و نوسان نامتعارف شوند. بر این اساس بازارهای متشکل و سازمان‌یافته‌ای مانند بورس می‌توانند ضربه‌گیر قدرتمندی برای جلوگیری از تلاطم‌های قیمتی باشند. افزایش پرشتاب حجمنقدینگی مهم‌ترین معضل فعلی اقتصاد کشور محسوب می‌شود که باید برای کاهش تبعات تورمی و همچنین بی‌ثباتی بازارها با کمترین هزینه مهار شود. متاسفانه راهکار فعلی سیاستمداران سرکوب قیمت‌ها است، مسیری که نه به لحاظ نظری و نه تجربی کارساز نبوده است.

در این شرایط، بازار بدهی و سهام می‌توانند نقش مهمی در جذب این نقدینگی داشته باشند. با توجه به آنکه ورود نقدینگی به این بازارها اثرات تورمی حداقلی را دارد شاید بهترین فرصت برای اقتصاد کشور باشد که نه تنها پول‌های سرگردان را مهار کند، بلکه به تقویت بخش خصوصی و تولید داخلی بپردازد. این مساله یکی از دلایلی است که گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» تصمیم گرفت بر اساس بیانیه ماموریت خود اقدام به بازگشایی سریع‌تر محتوای تحلیلی سایت «دنیای بورس» کند.

در سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور شیوع اطلاعات گمراه‌کننده (misinformation) در سطح عمومی است. نبود رسانه‌های هدفمند و ضعف بنیه علمی فعالان و سیاست‌گذاران یکی از دلایل شیوع تفکرات انحرافی در جامعه است. عاملی که به شدت جامعه مدنی را از مسیر پیشرفت منحرف می‌کند. به نظر می‌رسد با متلاطم شدن فضای اقتصادی، این رویکرد تشدید شود و باید نسبت به شیوع داده‌های نادرست و غیرقابل استناد هوشیار بود.

مسائل مزبور در کنار بازخوردها و نظرسنجی‌هایی که طی این مدت انجام شده اجرای فاز دوم را بیش از پیش ضروری نشان می‌داد. بنابراین با عمومی شدن سایت تحلیلی «دنیای بورس» تلاش می‌شود تا تفکرات صحیح و بنیادی در اختیار بخش بزرگ‌تری از جامعه قرار گیرد.

گام بعدی همراه با مخاطبان

بنا بر آنچه اشاره شد «دنیای بورس» تلاش می‌کند تقویت قدرت تحلیل سرمایه‌گذاران و افزایش فرهنگ‌سازی را به‌عنوان ماموریت‌های اساسی خود مد نظر قرار دهد. تحلیل‌پذیری بورس کمک می‌کند بازار در فضایی پایدارتر حرکت کند و در نتیجه با کسب اطمینان بیشتر در جامعه می‌تواند توسعه یابد. فرهنگ‌سازی نیز چه در سطح عمومی و چه در سطح تصمیم‌گیران می‌تواند از طریق ارائه فرصت‌ها و ابزارهای کارآمد بازارهای مالی صورت گیرد. امری که در نهایت می‌تواند به مطالبه عمومی سیاست‌های مناسب اقتصادی-سیاسی منجر شود.  امید است پس از یک تجربه موفق دیگر در این مرحله، «دنیای بورس» فاز بعدی خود را در شرایطی مطلوب‌تر آغاز کند. در این برنامه قرار است «خدمات اختصاصی» برای مخاطبان مد نظر قرار گیرد که می‌تواند شامل سازمان‌ها، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی باشد. جزئیات بیشتر مرتبط با این فاز به تدریج اعلام می‌شود، زیرا مستلزم دریافت بازخوردهای جدید از مخاطبان خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.