عصر روز پنجشنبه در حمله مسلحانه به برنامه تبلیغات خیابانی ابراهیم خلیل ییلدیز نماینده کنونی مجلس و نامزد حزب عدالت و توسعه ترکیه، چهار نفر کشته شده و هشت نفر زخمی شدند.

بنا به اعلام رسانه های ترکیه، این حمله مسلحانه در پی درگیری هواداران حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق ها اتفاق افتاده و به ادعای رسانه های ترکیه، وابستگان حزب دموکراتیک خلق های ترکیه عامل این حمله مسلحانه بوده اند.

اردوغان پنجشنبه شب طی سخنرانی در استانبول در واکنش به این حادثه بیان کرد: برادر نماینده مجلس و همراهان وی توسط عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) کشته شدند.

وی با بیان این که مخالفان حزب عدالت و توسعه محبوبیت مردمی نامزدهای آن را نمی توانند حضم کنند، اظهار کرد: به برادران کُرد خود در منطقه توصیه می کنم که بازی آنهایی را که در صدد تنش در کشور هستند، بر هم بزنند.

وی اضافه کرد: &#۳۹;حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) از خون مردم کُرد تغذیه می کنند و نمی توانند این راهبرد خود را ترک کنند و اتفاق اخیر نیز نشانه ای بارز بر این ادعاست.&#۳۹;

وی تاکید کرد: &#۳۹;ما مشکلی با برادران کرد خود نداریم بلکه مشکل ما با گروه تروریستی پ.ک.ک است و معتقدم که برادران کرد ما نیز نقشه های تروریستی آنها را ناکام خواهند گذاشت.&#۳۹;

اردوغان همچنین گفت: حزب عدالت و توسعه در انتخابات وضعیتی رو به جلو دارد و این اقدامات ناشی از کم ظرفیتی کسانی است که وضعیت پیش رو را ارزیابی کرده و شرایط خود را نیز در جنوب شرق و شرق ترکیه می بینند و طبیعی است که نمی توانند تحمل کنند و به همین علت دست به اقدامات دیوانه وار می زنند.

وی افزود: آنهایی که دست به جنایت اخیر در سوروچ زدند، چند سال پیش نیز دستشان به خون ۵۳ هموطن کُرد ما آلوده شد و همان کسانی هستند که موجب خراب شدن منازل دهها هزار شهروند ترکیه شدند.

وی بیان کرد: آنها بار دیگر افراد منتسب به حزب عدالت و توسعه را هدف گرفته اند و پیش از این نیز چندین مدیر استانی و شهرستانی حزب ما را در منطقه کشته اند و متاسفانه تنها خشونت را خوب یاد گرفته اند ولی زمانی که سلاح از دست آنها گرفته شود، دیگر اقداماتشان نیز متوقف خواهد شد.

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: ما مردم منطقه و اعضا و منصوبان حزب عدالت و توسعه را در برابر خشونت پ.ک.ک و ح.د.پ تنها نخواهیم گذاشت و نیروهای امنیتی عوامل پیدا و پنهان این حمله را پیدا کرده و مجازات خواهند کرد.

وی همچنین بدون نام بردن از حزب و گروهی و با اشاره تلویحی به حزب دموکراتیک خلق های ترکیه گفت: جواب کسانی را که همواره از دموکراسی سخن می گویند، اما اسلحه را نیز رها نمی کنند، دادیم، می دهیم و خواهیم داد.

اردوغان اضافه کرد: با کسانی که علیه شهروندان مظلوم و یا اعضای حزب متعلق به هر تشکیلات سیاسی، از زور و خشونت استفاده می کنند، کوچکترین مسامحه ای نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، در حمله مسلحانه عصر پنجشنبه به اجتماع انتخاباتی ابراهیم خلیل یلدیز نماینده مجلس و نامزد حزب عدالت و توسعه در شهرستان سوروچ استان شانلی اورفا، چهار نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که در جریان این حمله سه بردار این نامزد انتخابات مجلس ترکیه زخمی و یک برادرش نیز کشته شده است.

به نوشته وبسایت روزنامه ملیت و به ادعای مقامات ترکیه، بر اساس اطلاعات اولیه این حمله از طرف اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه انجام شده است.

رسانه های ترکیه همچنین اعلام کردند که در جریان این درگیری ۱۰ نفر دستگیر شده اند.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز طی سخنرانی در شهر استانبول در واکنش به این رویداد، اقدام مسلحانه علیه برنامه تبلیغات انتخاباتی ابراهیم خلیل یلدیز نماینده و نامزد حزب عدالت و توسعه را حمله ای وحشتناک خواند و اعلام کرد: علت این حادثه هر چه باشد، اهمیتی ندارد چرا که هیچ چیزی مهم تر از جان انسان ها نیست.

وی اضافه کرد: امیدوارم که این یک اتفاق عادی باشد و در پشت آن علت سیاسی موجود نباشد ولی اگر با نیات سیاسی اتفاق افتاده باشد، به یقین وضعیت فرق خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در ایام باقی مانده تا روز رای گیری، شهروندان ترکیه را به آرامش و تحمل یکدیگر دعوت می کنم و از آنها خواهش می کنم که انتخاباتی در شان مردم ترکیه ترتیب دهند.

حزب دموکراتیک خلق ها که گفته می شود اعضای آن طی درگیری مسلحانه امروز موجب کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن هشت نفر از اعضای حزب عدالت و توسعه شده اند، در موضعی که در صفحه توئیتر این حزب منتشر شد، با محکوم کردن این جنایت اعلام کرد: عده ای فتنه گر در صدد ایجاد اغتشاش و درگیری هستند.

این حزب همچنین عنوان کرد: انتخابات پیش روی ترکیه، انتخابات جنگ نیست و هواداران نباید اقدامی انجام دهند که به مرگ کسی منجر شود چرا که هواداران سرنوشت خود را با رای و پای صندوق تعیین خواهند کرد و همه باید به این امر اهتمام داشته باشند. 

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در واکنش به این حادثه با تاکید بر مجازات سخت عاملان این حادثه گفت که عرصه سیاسی را به کسانی که قصد تهدید، حمله، تحریک و اقدام مسلحانه علیه مردم را داشته باشند، تحویل نخواهیم داد.

وی مدعی شد که این اقدام مسلحانه از قبل برنامه ریزی شده بوده و نقشه ای بود که برای بر هم زدن نظم عمومی انتخابات طراحی و اجرا شد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در واکنش به این رویداد با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: حمله نفرت انگیز در شهرستان سوروچ استان شانلی اورفا را به شدت محکوم کرده و اعلام می کنم که عوامل این اقدام در دستگیر شده و به دست عدالت سپرده خواهند شد.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ملی ترکیه در روز ۲۴ ژوئن(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود و در این ایام تبلیغات میدانی و رسانه ای نامزدهای مجلس و ریاست جمهوری ترکیه ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها، ۶ نامزد حاضر در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری هستند. 

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.

انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور ۱۷ ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.