براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار در سال ۹۶؛ نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد و سهم اشتغال ناقص در کشور ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که در سال گذشته رقمی حدود ۴۰.۳ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند و این بدین معنی است که در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته‌اند، بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

به علاوه تعداد شاغلین در سال فوق ۲۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر رسیده که نسبت به سال گذشته ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر افزایش داشته است.

هچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در سال ۹۶، حاکی از آن است که ۲۵.۳ درصد از فعالان این گروه سنی بیکار بوده اند و بررسی تغییران نرخ بیکاری این گروه سنی نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد کاهش را تجربه کرده است.در این میان مرکز آمار شمار رسمی بیکاران را ۳.۲ میلیون نفر اعلام می‌کند که با احتساب کسانی که اشتغال ناقص دارند، جمعیت واقعی بیکاران به مرز ۶ میلیون نفر می‌رسد.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶، ۱۰.۴ درصد جمعیت شاغل، به‌دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و...) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند، این در حالی است که ۳۸.۸ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

تعداد شاغلین در سال مورد اشاره به ۲۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر رسیده که نسبت به سال گذشته ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر افزایش یافته و نسبت اشتغال به ۳۵.۵ درصد رسید که نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش یک‌درصدی داشته است.

در این میان سهم اشتغال ناقص در سال گذشته افزایش یافته است که رکود کاری، تعطیلی بنگاه‌های تولیدی مهمترین دلیل روند این رشد است. کم کردن شاغلان با اشتغال ناقص از جمعیت شاغلان کشور، آمار بیکاران کشور را به‌ نحو چشمگیری افزایش می‌دهد و ۱۰.۴ درصد از شاغلان کشور در سال ۹۶ را شاغلان با اشتغال ناقص زمانی تشکیل می‌دهند، یعنی کسانی که زیر ۴۴ ساعت از ۱ تا ۴۴ ساعت در هفته شاغل بوده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶، بخش خدمات با ۵۰.۴ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲ درصد و کشاورزی با ۱۷.۶ درصد قرار دارند.

در این رابطه حسین راغفر کارشناس اقتصاددان بیان کرد: بالا رفتن سهم بخش خدمات در اقتصاد کشور به‌زیان بخش‌های صنعت و کشاورزی است و شاغلان پاره‌وقت را هم باید به شمار بیکاران اضافه کرد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر علاوه بر معضل بیکاران با اشتغال ناقص هم مواجه هستیم و عده بسیاری از مردم به‌دلیل نداشتن شغل تمام‌وقت جزو بیکاران هستند.

تمامی این آمار در حالی از سوی مرکز آمار منتشر شده که در آمد افرادی که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و کمرتین حقوق را دریاتف می‌کنند تنها قادر به تامین یک سوم هزینه معیشت خود هستند، اما در این میان، اما مسئولان وزارت کار اشتغال ناقص و حتی افرادی را که یک ساعت در هفته کار می‌کنند در آمار شاغلان قرار می‌دهند.

براساس این گزارش با اضافه کردن جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ نفری اشتغال ناقص درسال گذشته به جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۰ میزان افراد بیکار حدود ۶ میلیون نفر خواهد بود و این در حالی است که براساس استاندارد سازمان بین‌المللی کار (ILO)، تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در زمان مرجع حداقل یک ساعت کار کرده باشند شاغل محسوب می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.