سومریه نیوز گزارش داد، دفتر اطلاع رسانی ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد، در بغداد روز چهارشنبه خبری به نقل از روزنامه العرب لندن منتشر شد که دارای اخباری فاقد دقت بود مبنی بر اینکه ایران تلاش می‌کند ایاد علاوی را به عنوان نخست وزیر عراق منصوب کند،‌ در حالی که علاوی این مساله را کاملا رد می‌کند و او هرگز نمی‌پذیرد از سوی هیچ طرف یا کشور یا دولتی چه کشور عربی یا کشور اسلامی و حتی جامعه جهانی منصوب شود.

براساس بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی علاوی، او همچنین مخالف هرگونه مداخله در امور عراق است.

دفتر علاوی افزود: او متعهد به خواسته ملت بزرگ عراق است و هرگز متاثر نخواهد شد و به شیوه میانه روی خود ادامه می‌دهد و به هیچ وجه این اصل را رها نمی‌کند.

همچنین در اتفاقی بی‌سابقه در پی سقوط نظام صدام در سال ۲۰۰۳ عادل عبدالمهدی، از رهبران سابق مجلس اعلای اسلامی عراق از تصدی پست نخست وزیری عراق و تشکیل دولت آینده در این کشور عذرخواهی کرد.

عبدالمهدی در صفحه رسمی خود در فیسبوک گفت: از رقابت بر سر پست نخست وزیری به دلیل نبود شرایط مناسب برای موفقیتم در این پست معذورم.

وی که پست‌های متعددی از جمله وزیر نفت دولت نوری مالکی در سال ۲۰۱۴ را برعهده داشته، گفت، خروج من از رقابت به معنای عقب‌نشینی از وظایفم در قبال کشور یا اجتناب نیست بلکه برآورد من موفق نشدنم است.

وی افزود: گروه‌های سیاسی همچنان رویکرد و ذهنیت کشورهای دیگر را دنبال می‌کنند و با اجرای تدابیر جدی برای خروج از اقتصاد وابسته به نفع اقتصاد واقعی مخالفت خواهند کرد. گروه‌هایی‌ نیز هستند که متضرر خواهند شد در حالی که مصلحت کشور نیازمند اصلاحات برای مبارزه با فساد، بیکاری و کاهش تکیه بر فروش نفت است.

اخیرا برخی گروه‌ها اسم عبدالمهدی را به عنوان نامزد مورد توافق برای احراز پست نخست وزیری عراق مطرح کرده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.