ب لوکانگ امروز چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پکن افزود: چین معتقد است حفظ تمامیت و جدیت برجام برای «حفظ سیستم منع گسترش سلاح های هسته ای و صلح و ثبات خاورمیانه»، مفید و الگویی برای حل دیگر مسایل بین المللی است.

او گفت: با توجه به اوضاع کنونی، «چین از همه طرف ها می خواهد در موضوع برجام، مسئولیت خود را برعهده گرفته» و به مساله نگاهی فراگیر داشته و بر اساس شرایط عینی و منطقی، کماکان بر راه گفت و گو برای حل مساله پایبند باشند.

لوکانگ تاکید کرد: همه طرف های برجام باید با مدیریت مناسب بر اختلافات موجود، برجام را حفظ کرده و با ایجاد اعتماد متقابل، نگرانی های خود را از میان بردارند.

&#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، عصر دوشنبه در سخنانی مملو از اتهام بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد. 

وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشوروممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است.

پمپئو در سخنرانی خود که ۱۲ شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تاکید براینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به ۱۵ سال پیش برگرداند، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه ۱۰ گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.

وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.

رئیس جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را زا توافق هسته ای ۱+۵ با ایران اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.