«یوشکا فیشر» وزیر خارجه پیشین آلمان در گفت‌‌وگو با مجله «اشپیگل» به پیامدهای جنگ با ایران اشاره و تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا درحال نابود کردن نظم جهانی است.

فیشر که از جمله حاضران در مذاکرات هسته با ایران در سال ۲۰۰۳ بود، درباره خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از برجام گفت: «نسبت به پیامدهای فاجعه آمیز تصمیم ترامپ بسیار نگرانم.‌ این پیامدها بسیار قابل توجه‌تر از اظهارنظرهایی است که تاکنون صورت گرفته است. هدف این توافق، جلوگیری از بروز فاجعه دوم پس از جنگ عراق، یعنی یک جنگ بزرگ در ایران بود. ایرانی‌ها پس از جنگ عراق، تلاش ناموفقی کردند تا اروپا و آمریکا را از هم جدا کنند اما دونالد ترامپ اینک موفق به انجام این کار شده است.»

وی درباره نگرانی خود از وقوع نبرد علیه ایران نیز گفت: «نمی‌توانم تصور کنم که ترامپ چنین خواسته‌ای داشته باشد. یکی از دلایلی که ترامپ  به قدرت رسید، ناامیدی درباره این جنگ‌های بدون برنده و بی‌پایان بود.»

وی درباره «جان بولتون» مشاور رئیس جمهور آمریکا، او را یکی از افراد مسبب فاجعه عراق خواند و درباره یکی از جمله‌های بولتون که خواستار بمباران ایران شده بود،گفت: «بولتون فقط یک پاسخ به هر سئوالی دارد و آن بمباران است. من خیلی به آن توجه نمی‌کنم. اما اگر ایران دوباره غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند به طور قطع در یک وضعیت بسیار خطرناک قرار می‌گیریم. درگیری بین ایران و تل آویو در سوریه به صورت نظامی آغاز شده است.»

وزیر خارجه پیشین آلمان اظهار داشت: «وضعیت امروز بسیار حساس‌تر از گذشته است. خطر رویارویی نظامی بین تل آویو و ایران در سوریه با خروج آمریکا از توافق، تشدید می‌شود.»

فیشر در این مصاحبه درباره تلاش‌های وزارت خارجه ایران و طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام ابراز امیدواری کرد اما گفت که ایران و اروپا نمی‌توانند از شرکت‌های آلمانی حمایت کنند. بسیاری از آن‌ها سرمایه گذاری‌های بسیاری در آمریکا دارند و وابسته به بازار این کشور هستند.

وی درباره این که آیا باید برجام را توافقی «مرده» نامید،گفت: «گفتن چنین چیزی مشکل است.در این مورد بسیار تردید دارم.»

یوشکا فیشر در بخشی دیگر با اشاره به موضوعاتی چون تمرکز صرف بر برنامه هسته‌ای در مذاکره با ایران و اتهام زنی‌های موساد گفت: «ایرانی‌ها تنها کشوری نیستند که امیال هسته‌ای دارند. برای مثال، به عربستان و ترکیه بنگرید. با تهیه نقشه‌ای از خاورمیانه (غرب آسیا) مشخص کنید که کدام کشور برنامه هسته‌ای غیرنظامی را دنبال می‌کند. البته، آن‌ها همچنین می‌خواهند از انرژی هسته‌ای برای تولید برق استفاده کنند اما قصد واقعی مورد دیگری است.»

وی در خاتمه درباره رویکردهای ایران در منطقه گفت که تل‌ آویو جدا از برنامه هسته‌ای، حضور ایران را در سوریه تحمل نمی‌کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.