رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ضمن متهم کردن کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای به تهدید جهان از آمریکا به خاطر خروج از برجام شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، اردوغان با بیان تعداد تقریبی کلاهکهای هسته‌ای در سرتاسر جهان که اغلب آنها در اختیار آمریکا و روسیه است گفت: آنهایی که بیش از ۱۵۰۰ کلاهک در اختیار دارند کل جهان را تهدید میکنند نه کشورهایی که مثل ایران. 

وی با اشاره به ایران افزود؛ چه کشورهایی با کلاهکهای که دارند کل دنیا را در خطر داده‌اند؟ 

اردوغان که در یک مراسم افطار به مناسبت ماه مبارک رمضان صحبت میکرد با اشاره به نابودی سلاحهای هسته‌ای در خاورمیانه از اسرائیل به عنوان تنها دارنده کلاهک هسته‌ای در منطقه یاد کرد و از آن انتقاد  کرد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهارات خود افزود؛ ترکیه مشتعل کردن دوباره مسائل از جمله توافق هسته‌ای ایران، که درحال فروکش کردن بحران بود، را نمی‌پذیرد. وی با اشاره به خروج واشنگتن از برجام گفت که آنکارا وفاداری دیگر امضا کنندگان این توافق را بسیار مثبت تلقی می‌کند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت با زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی آمریکا در برجام به صورت یک طرفه از آن خارج شد و اکنون تلاش می‌کند مذاکرات تازه‌ای را با ایران کلید بزند.

مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور دوشنبه شب در یک سخنرانی شروط ۱۲ گانه ای را برای توافق به ایران لیست کرد که با واکنش تند مقامات ایرانی مواجه شد.

وزارت خارجه ایران در بیانیه ای در واکنش به اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور حق ندارد برای سیاست های ایران در منطقه تعیین تکلیف کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است؛ سخنان پامپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب ماندگی تحلیلی، و سردرگمی روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در ایالات متحده را به نمایش گذارد و  نشان داد جریانات تندرو و جنگ طلب در آمریکا نه تاریخ میدانند و نه قادرند از آن درس بگیرند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.