جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد از برنامه های تدوین شده برای کاهش فقر گفت: در جامعه اسلامی ایران، مشاهده چهره خشن فقر و اینکه افرادی سر گرسنه بر بالین بگذارند غیر قابل تحمل است و مهمترین خدمتی که ما باید در این زمینه انجام دهیم تمرکز همه تلاش ها برای زدودن چهره خشن فقر از جامعه است.

معاون اول رییس جمهور افزود: سال گذشته تصمیم گرفتیم که برای مقابله با فقر به افرادی که درآمد آنها پایین تر از سقف تعیین شده باشد بتوانند مابه التفاوت درآمد خود را از دولت دریافت کنند و برای این منظور ۷۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد.

وی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست دقت کافی را برای شناسایی این گونه افراد انجام دهند و پس از شناسایی نسبت به توانمند سازی آنان و پرداخت مابه التفاوت درآمد اقدام کنند.

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت تامین مسکن و ایجاد اشتغال برای مددجویان و اقشار کم درآمد جامعه، تصریح کرد: در موضوع آموزش این افراد باید به این نکته توجه شود که در رشته هایی تحصیل کنند که بتوانند پس از فارغ التحصیلی و یا گذراندن دوره های آموزش فنی و حرفه ای وارد بازار کار شده و خودشان به افرادی کارآفرین تبدیل شوند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه مردم ایران همواره آماده کمک به هم نوعان خود هستند، خاطر نشان کرد: خیریه ها و نهادهای حمایتی متعددی توسط خود مردم فعال هستند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند با ایجاد مشوق هایی برای مردم و خیرین، از این ظرفیت ها در جهت کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه استفاده کند.

وی ادامه داد: دولت در تلاش است برای افزایش رفاه عمومی جامعه، اقتصاد کشور را بزرگ کند و این یکی از سیاست های اصلی دولت است که با بزرگ کردن اقتصاد، درآمد سرانه و رفاه عمومی جامعه را ارتقاء دهد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به بد عهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام اظهار داشت: با این اتفاق شرایط جدیدی پیش روی کشور قرار دارد که لازم است در این شرایط از دستگاه دیپلماسی به طور کامل حمایت شود تا دیپلمات های کشورمان بتوانند از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه مذاکرات خود را با اتحادیه اروپا دنبال می کند تا راهکارهای ادامه برجام در صورت تحقق تضمین های مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بررسی شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: آمریکا در تلاش است تا با به کارگیری روش های مختلف به اقتصاد ایران آسیب بزند اما دولت عزم جدی دارد که با تمام ظرفیت پای اداره کشور بایستد و از شرایط بوجود آمده برای رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده کند.

جهانگیری افزود: در شرایط جدید دیپلماسی اقتصادی مهم ترین ابزار برای مقابله با فشارهای اقتصادی و تحریم های ظالمانه آمریکاست و وزارت امور خارجه باید برای بسط روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای هدف و نیز کشورهایی که در همه شرایط سعی کرده اند روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ و توسعه بدهند اقدامات لازم را انجام دهد و از ظرفیت دیپلماسی عمومی و بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی برای توسعه روابط اقتصادی استفاده نماید.

به گزارش خبرگزاری مهر، نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بر ضرورت ایجاد مشاغل خانگی برای اقشار کم درآمد جامعه تاکید کرد و گفت: با این کار زمینه توانمند سازی این افراد فراهم می شود.

پزشکیان همچنین بر لزوم تدوین سامانه جامع داده و اطلاعات در خصوص مسکن تاکید کرد و اظهار داشت: تعداد زیادی مسکن در کشور و جود دارد که خالی است و اگر این واحدهای مسکونی شناسایی شوند و برای آنها مالیات در نظر گرفته شود قیمت مسکن در کشور کاهش خواهد یافت.

وی همچنین با تاکید بر لزوم مدیریت محصولات و مواد غذایی مازاد بر نیاز کشور گفت: با مدیریت دقیق محصولات غذایی و استفاده از مواد غذایی مازاد، می توان گام هایی در جهت تامین امنیت غذایی کشور برداشت.

پزشکیان در خصوص حمایت تحصیلی از مددجویان و اقشار کم درآمد جامعه نیز خاطر نشان کرد: باید مدیریت شود تا این اشخاص در رشته هایی تحصیل کنند که فرصت های شغلی برای آن رشته ها در بازار کار وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اقدامات دولت در جهت رفع فقر مطلق گفت: دولت در رفع فقر مطلق عملکرد موفقی داشته و با اقدامات انجام شده جامعه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) کاهش پیدا کرده و این موضوع نمود بیشتری در حوزه سلامت داشته است.

در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، نفت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، کشور، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس کل بانک مرکزی و رییس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از اقدامات دولت برای کاهش فقر در قالب برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته مرتبط با رفع فقر و افزایش رفاه و تامین اجتماعی آحاد جامعه پرداخت.

در این گزارش همچنین به اقدامات و برنامه های حمایتی دولت برای کاهش فقر اشاره شد و گزارشی از میزان پرداختی به خانوارهای دارای درآمد کمتر از سقف تعیین شده، ساز و کار ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، طرح های اشتغال مددجویی، تامین مسکن، ارائه بسته حمایت غذایی در جهت کاهش فقر تغذیه، حمایت تحصیلی و پوشش بیمه خانوارهای کم درآمد ارائه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.