در ۱۲ ماه سال ۹۶ بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور جابه‌جا شده که در قیاس با سال ۹۵ افزایش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در سالی که گذشت از مجموع کالاهای ترانزیت شده سهم مواد غیرنفتی به حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که در این میان کالاهایی همچون مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج، گازوئیل، لاستیک و پنبه اصلی ترین مواد ترانزیتی بوده‌اند.

در آمار سال ۹۶ جابه‌جایی بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن مواد نفتی نیز به ثبت رسیده که در قیاس با کالاهای غیرنفتی جامعه آماری کوچک‌تری را به خود اختصاص داده‌اند.

مانند آمارهای گذشته بندر شهید رجایی با جابه‌جایی بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ۳۵ درصد از کل ترانزیت کشور را در حوزه ورود کالا به خود اختصاص داده است و پس از آن مرزهای پرویزخان با ۱۵ درصد و بازرگان با ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین بازهم مانند آمارهای قبلی بیشترین جابه‌جایی ترانزیت در ایران از مبدا عراق به مقصد امارات متحده عربی بوده اند که کالاهای نفتی اصلی ترین جابه‌جایی در این حوزه به حساب می‌آیند.

سازمان راهداری اعلام کرده از سرگیری ترانزیت فرآورده‌های سوختی در کنار گسترش رابطه با همسایه‌ها اصلی ترین علت این رشد آماری بوده است.

به گزارش ایسنا، آمار سال ۹۶ در حالی مثبت شده که در سال‌های قبل ترانزیت ایران به نقطه ثبات یا آمار منفی رسیده بود.

در سال ۹۶ به دنبال برخی ناآرامی‌ها در کردستان عراق برای مدتی تعدادی از مرزهای غربی کشور بسته شده‌اند اما با بهبود اوضاع بار دیگر شرایط به حالت عادی بازگشت.

قرار گرفتن ایران در حد فاصل دریای خزر و خلیج فارس و ارتباط زمینی که میان آسیای میانه، اروپای شرقی و کشورهای همسایه خلیج فارس ایفا می‌کند، باعث شده که این کشور از نظر سیاست‌های ترانزیتی به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه مطرح شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.