اویل پرایس گزارش داد، ساندرا اودکرک، یکی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا، اخیرا اظهار کرد: واشنگتن این خط لوله را یک تهدید امنیتی می‌داند، زیرا به روسیه این فرصت را می‌دهد تا تجهیزات شنود زیردریایی مانند دستگاه‌های استراق سمع در بالتیک نصب کند، اما وی به جزییات این‌که روسیه ممکن است چه تجهیزات استراق سمعی در بستر دریا کار گذاشته باشد، اشاره‌ای نکرد.

آنچه که وی اشاره نکرد این بود که تهدید تحریم‌ها از سوی واشنگتن با انگیزه قوی محدود کردن نفوذ روسیه در اروپا صورت می‌گیرد و LNG آمریکا گزینه‌ای برای گاز روسیه است.

اودکرک همچنین اظهار کرد: واشنگتن معتقد است که راهی وجود ندارد تا تضمین دهد اوکراین هزینه ترانزیت صادرات خط لوله گاز روسیه به اروپا را دریافت خواهد کرد. این درآمدها به یک موضوع مهم میان روسیه و آلمان تبدیل شده و این قدرت اروپایی نگرانی‌های جدی را برای درآمدهای اوکراین نشان داده است با این همه از همان ابتدا مشخص بود که نود استریم دور زدن اوکراین برای ترانزیت گاز به اروپا را هدف گرفته است.

اروپا در نشان دادن حمایت خود از درآمد ترانزیت گاز برای اوکراین بسیار فعال بوده، اما این حمایت چندان سازنده نبوده است که به عنوان مثال بخواهد راه‌هایی را برای درآمدزایی به جز درآمدهای ترانزیت پیدا کند. به علاوه نگرانی برای اوکراین ممکن است واقعی باشد، اما در خصوص نورد استریم ۲  نگرانی همه کشورهای اروپایی نیست. برای آلمان، نورد استریم ۲ به معنای گاز بیشتر در بحبوحه توقف فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال سوز است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برای مذاکرات پیرامون مسائل مختلف از جمله این خط لوله که ساخت آن در آلمان اوایل هفته جاری آغاز شد با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، دیدار خواهد کرد. وی در حمایت خود از این خط لوله همانند عزم اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ها علیه روسیه بابت مداخله اش در بحران اوکراین، مصمم است.

در این بین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا فشار خود بر مرکل، ‌ آلمان و اتحادیه اروپا را افزایش داده و مقامات دولت آمریکا به وال استریت ژورنال گفته‌اند که ترامپ به مرکل یک توافق تجاری را برای اتحادیه اروپا در صورتی که وی نورد استریم ۲ را لغو کند، پیشنهاد کرده است. به گفته منابع آگاه، آمریکا پیشنهاد این قرارداد را ماه گذشته مطرح کرده بود.

اگر آمریکا تهدید خود را عملی کرده و این خط لوله را تحت لایحه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در ارتباط با ادعای مداخله روسیه در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا تصویب کرد تحریم کند، شرکت‌هایی که ممکن است هدف این تحریم‌ها قرار بگیرند شامل شل، وینتر شال، یونی پر، او ام وی و انژی هستند که شریک گازپروم در نورد استریم ۲ است.

اینها شرکت‌های بسیار بزرگ و بسیار مهم اروپایی هستند و این احتمال وجود دارد که آلمان، فرانسه و اتریش همان‌طور که تلاش می‌کنند شرکت‌هایشان بتوانند در ایران همکاری کنند، به دنبال راه‌هایی برای حمایت از آنها باشد.

حال که صحبت از ایران شد ممکن است باید گفت ممکن است اکنون بهترین زمان برای تهدید کردن اروپا با تحریم‌ها نباشد. اتحادیه اروپا روشن کرده که حرکت واشنگتن در قبال ایران را دنبال نخواهد کرد و به واردات نفت خود از این کشور ادامه می‌دهد. گاهی فشار سیاسی موثر واقع می‌شود، اما در شرایط دیگر، اگر بیش از حد شود ممکن است واکنش خلاف آنچه مد نظر کشور تحریم‌ کننده بود، برانگیزد.

این‌که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند آمریکا به منافع اقتصادی خود در بازار LNG فکر نمی‌کند همانند این است که مسکو ادعا کند گازپروم، نورد استریم ۲ را از روی حسن نیت برای تامین نیاز آلمان به انرژی می‌سازد.

وزیر اقتصاد آلمان به اقدامات واشنگتن واکنش نشان داده و اظهار کرده است آنها به دنبال بازارهایی هستند و ما این مساله را درک می‌کنیم. آمریکایی‌ها می‌توانند به راحتی در اینجا حضور پیدا کنند، اما LNG آمریکا بسیار گرانتر از گاز خط لوله بوده است، بنابراین تحریم کردن نورد استریم ۲ به تنهایی صادرات را تضمین نمی‌کند.

پیتر آلتمایر به آمریکا هشدار داد که آمریکا دوست و شریک ما است و ما می‌خواهیم از ارزش‌های مشترکمان دفاع کنیم اما اگر آمریکا منافع اقتصادی خود را پیش از سایرین قرار دهد در این صورت باید انتظار داشته باشد اروپا نیز منافع خود را تعریف کرده و برای آن مبارزه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.