مهندس «رضا اسلامی» در بازدید از موزه رشت به مناسبت هفته میراث فرهنگی با تأکید بر اهمیت موزه‌ها، گفت: توجه به تاریخ و هویت گیلان از اهمیت بسیاری برای نسل علاقمند و جوان برخوردار است. در این راستا می‌کوشیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی گیلان طرح خرید خانه عضدی سیاهکل را دنبال کنیم و با خرید آن، این خانه تاریخی را به موزه دائمی تاریخ سیاهکل و دیلمان تبدیل کنیم.

فرماندار سیاهکل افزود: آثار کشف شده از منطقه دیلمان بسیار با اهمیت و توجه است و تلاش داریم با استفاده از فضای مناسب این خانه که مربوط به دوره است آن را به مکانی برای به نمایش گذاشتن میراث غنی گیلان و دیلمان بدل کنیم.

«ولی جهانی» معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان هم خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این بنا هزینه کرد و اکنون نیز از محل اعتبارات استانی ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید این بنا به‌منظور ایجاد موزه اختصاص داده شده است.

جهانی یادآور شد: خانه سرهنگ عضدی در شهر سیاهکل در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۵۲۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. قدمت این بنای ارزشمند براساس مطالعات و تحقیقات میدانی به اواخر دوران قاجار می‌رسد. این بنا در دو طبقه و زیربنای ۲۱۲ مترمربع و با ۱۳ اتاق بصورت قرینه ساخته شده است و معماری این بنا متناسب با سبک معماری سنتی گیلان است. سقف شیروانی با پوشش سفال که در نمای بیرونی آن گچ‌بری‌های بسیار زیبا بکار رفته است و در داخل نیز گچ‌بری و آیینه‌کاری‌های زیبا به چشم می‌خورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.