رویترز با مطالعه یکسری اسناد داخلی ارتش ونزوئلا گزارش کرده که در چهار ماهه اول سال جاری میلادی تعداد سربازانی که در ارتش ونزوئلا به اتهام‌هایی چون خیانت، شورش و فرار دستگیر شده‌اند به ۱۷۲ نفر افزایش یافته در حالی که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۷، ۳.۵ برابر بیشتر است.

یکسری مقام‌های سابق ارتش ونزوئلا گفتند: این آمار نشان دهنده افزایش شدید نارضایتی در میان نیروهای مسلح ونزوئلا که زمانی یکی از برجسته‌ترین نیروهای مسلح محسوب می‌شد، است.

همین اسناد نشان دادند که در کل سال ۲۰۱۷ مجموعا ۱۹۶ سرباز ارتش ونزوئلا به خاطر این اتهامات دستگیر شدند در حالی که ونزوئلایی‌ها قرار است فردا (یکشنبه) در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کنند. مخالفان می‌گویند این انتخابات همراه با تقلب به نفع در قدرت ماندن نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود و در عین حال نقش نیروهای امنیتی در برگزاری این انتخابات مورد توجه قرار خواهد داشت.

آنطور که اعلام شده بیش از ۳۰۰ هزار سرباز و مامور پلیس قرار است امنیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را تامین کنند اما برخی مصاحبه‌های میدانی با یکسری سربازان فعلی و سابق ارتش ونزوئلا نشان می‌دهد که آنها در حال حاضر دغدغه‌شان فرار از ونزوئلا و یا مدیریت زندگی خود و خانواده‌یشان با حقوق ناچیز دو دلار در یک روز است.

یک نیروی ۴۲ ساله گارد ملی ونزوئلا که بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت در این نهاد نظامی دارد، گفت: الان وضع ما به حدی بد است که یخچال‌هایمان را باز می‌کنیم و در آن هیچ اثری از گوشت قرمز، ماهی، مرغ، پنیر و دیگر اقلام اساسی نیست.

او که نامش را فاش نکرد و اهل شهر سن کریستوبال است، اظهار کرد: هنگامی که من وارد این ارتش شدم وضعم خوب بود و تنها با عیدی کریسمس می‌توانستم برای خانواده و خانه‌ام اثاثیه و لباس بخرم و در همان زمان نیز سه کارتن تخم مرغ و دو کیلو شکر هم داده می‌شد.

این در حالی است که دولت و وزارت دفاع ونزوئلا درباره این گزارش‌ها اظهارنظری نکرده‌اند.

در زمان اعتراضات مخالفان در طی چند ماه از سال گذشته میلادی گارد ملی ونزوئلا اولین مدافع مادورو در مقابل معترضان بود. اعتراضاتی که دست‌کم ۱۲۵ کشته شامل تعدادی سرباز و مامور پلیس برجای گذاشت.

اما در محافل خصوصی عده‌ای تایید کردند که همان زمان هم بسیاری از این نیروها دچار فقر و گرسنگی و خستگی شدید بودند و درونا از معترضان حمایت می‌کردند.

مجمع ملی ونزوئلا که به عنوان پارلمان رسمی این کشور در کنترل مخالفان قرار دارد، وضعیت اقتصادی در این کشور را به حدی بد می‌داند که تورم سالانه را حدود ۱۴ هزار درصد برآورد کرده است.

نیکولاس مادورو که انتظار پیروزی او در انتخابات روز یکشنبه وجود دارد گفته قربانی یک "شورش مسلحانه" با حمایت مخالفان و آمریکا به منظور تصاحب کنترل این کشور است.

در ماه فوریه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا تلویحا از حمایت این کشور از هرگونه کودتای نظامی ارتش ونزوئلا علیه مادورو خبر داده بود.

یک مقام سابق سازمان سیا که نامش را فاش نکرد گفت: تیلرسون با آن صحبت‌هایش این پیام را داده بود که آمریکا هرگونه کودتای نظامی علیه مادورو را از قبل مورد پذیرش قرار داده است.

این در حالی است که گزارش شده در هفته‌های اخیر برخی سرمایه‌دارها اقدام به خرید بدهی‌های عقب افتاده ونزوئلا کردند و گمانه‌زنی می‌کنند که انتخاب مجدد مادورو در انتخابات روز یکشنبه به احتمال زیاد ارتش را وادار خواهد کرد تا به منظور جلوگیری از سقوط اقتصادی مداخله می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.