هفته ای چالشی وهیجانی در پیش است، شرایط کشور به نحوی است که هنوز یک بحران را پشت سر نگذاشتیم یک موضوع دیگر بروز می کند، جامعه وفعالان اقتصادی هنوز از شوک سیاست های جدید ارزی و. " یخ زدگی صادرات" خارج نشده منتظر خروج ترامپ از برجام هستند ودر این روزها این موضوع آثار روانی و اقتصادی خود را بر بازار ارز کشور گذاشته و همه را نگران کرده است

 

این هفته همه در عراق درگیر انتخابات هستند واز پایان هفته استارت انتخابات در میان نظامیان وعراقی های خارج از کشور اغاز می شود . در همین راستا تخریب ها هم به حداکثر رسیده وچون نگران اقبال مردم به "حشدالشعبی " هستند تخریب را استارت زدند وصدای امریکا با انتشار فیلمی مدعی شده که تعدادی کارتن حاوی پوستر ودلار در مرز خسروی از سپاه کشف شده که برای هادی العامری ارسال شده است وبا این حربه وتبلیغ دخالت ایران در انتخابات درصدد کاهش آرا گروه فتح در انتخابات هستند. اطلاعیه آخر آقای سبستانی اگر چه مردم را مکلف به شرکت در انتخابات نکرده ولی سو برداشت مردم از موضع قبلی درباره آقایان عبادی ، مالکی و حشدالشعبی را ترمیم واصلاح کرده است.

طبق آمار غیر رسمی نتیجه رای گیری در نیروهای نظامی وانتظامی به نفع گروه مالکی و حشدالشعبی بوده است ودر صورت تکرار این نتیجه در آرا مردمی می تواند سرنوشت عراق را تغییر دهد وموضع ایران را در عراق تقویت کند.

این هفته در بحبوبه نمایشگاه بین المللی نفت وگاز ترامپ سه روز زودتر اعلام خروج از برجام کرد ونمایشکاه نفت را تحت تاثیر قرار داد وبا وجود اینکه قرار نبود چهارشنبه به نمایشگاه بروم برای پاسخ دهی به خبرنگاران تلویزیون، رادیو ومطبوعات به نمایشگاه رفتم و ۴ مصاحبه تلویزیونی ودو گفتگوی رادیویی و۳ مصاحبه مطبوعاتی داشتم و آثار خروج امریکا بر بازار نفت ایران ناچیز دانستم، این موضع در مصاحبه چهارشنبه شب آقای زنگنه هم تکرار شد.

خروج امریکا از برجام رادیکال های داخلی را فعال کرده وتردید اروپا در ایستادگی مقابل رویکردهای مرکانتلیستی، درون گرایی و ارتجاعی امریکا اصلاح طلبان را نگران کرده ودرگیری موشکی ایران واسراییل در سوریه بر تنش ها افزوده است.

بااین حال چند خبر مثبت هم باعث امیدواری شد:۱- موضع گیری اروپایی ها، آسیایی ها وامریکای شمالی بر حفظ برجام وانتقاد از تصمیم یکجانبه امریکا

۲- پیروزی ائتلاف همسو با حزب الله وشیعیان در انتخابات لبنان و کسب ۶۷ کرسی

۳- پیروزی ماهاتیر محمد، شخصیت مورد احترام ملت ایران ودوست صمیمی اقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مالزی وبهبود قطعی روابط ایران ومالزی که دراین سالها به علت نزدیکی دولت مالزی به سعودی به سردی گراییده بود وقطعا تقویت وبهبود می یابد.

بخشی از وقت این هفته ، صرف پیگیری سفر هیات عالیرتبه ایران به کردستان شد وکارگروه های مربوطه تشکیل شد و اعضا آن مشخص شدند. در نشست هیات مدیره که بعد ار مدتها مهندس کلاهی در جلسه حضور یافته بود پروژه ها وبرنامه های سال ۹۷ اتاق مشترک تصویب شد وگزارش سفر بغداد واربیل ارایه ومورد بررسی قرار گرفت.

در این هفته قرارداد مربوط به "جشنواره فروش کالا" در کربلا را که در پایان رمضان برگزار خواهد شد با عتبه حسینی ( ع) امضا کردیم ونام نویسی را آغاز کردیم.

روز یکشنبه، سه شنبه وچهارشنبه را در نمایشگاه بودم وموفق شدم بسیاری از مدیران نفتی وفعالین بخش خصوصی نفتی را ملاقات کنم.

 

در روز سه شنبه عصر" چهارمین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازار بین المللی انرژی " را در محل نمایشگاه برگزار کردیم ومن به عنوان رییس شورای سیاست گذاری همایش، سخنران افتتاحیه بودم و لازمه افزایش سهم بخش خصوصی را افزایش سهم ایران در بازار انرژی دانسته وسهم ایران را دربازار نفت، گاز، فراورده وپتروشیمی با ذخایر ایران متناسب ندانسته و آنرا ناچیز دانستم که این مطلب بازتاب وسیعی در مطبوعات داشت .

چهارشنبه مهمان تلفنی رادیو اقتصاد درباره سهم گاز در بازار بین المللی بودم که آقایان مهندس مهدی حسینی ومهندس سیفی در استدیو حضور داشتند ودلایل حضور ناچیز ایران در بازار منطقه را توضیح دادند وبه آثار تحریم بر صنعت " ان ال جی" ایران اشاره کردند امکان صادرات را از ایران گرفته است، من هم به دونکته نداشتن استراتژی در صادرات گاز اشاره کردم واولویت کشور را گاز رسانی به خانوارها، جایگزینی با مصرف فراورده ها در نیروگاه وصنایع، ترزیق به چاههای نفتی ونهایتا صادرات دانستم وبالا بودن شدت انرژی را عامل کمبود گاز جهت صادرات دانستم.

خروج امریکا از برجام فضای کشور را چند قطبی نموده: رادیکالها ، اروپا را غیر قابل اعتماد وتوان دانسته وتلویحا خواستار خروج از برجام هستند.

اصلاح طلبان ودولت معتقد به گفتگو با اروپا، روسیه وچین ودریافت تضمین جهت رفع تحریم ها هستند، مواضع دکتر اخوندی از بقیه صریح تر وکارشناسی تر بود.

گروه سومی هم هستند که همکاری با اروپا را بی نتیجه دانسته ونگاهشان به مردم می باشد واعتقاد دارند که باید تلاش گردد که مردم اسیب نبینند وهر تصمیمی باید بر این اساس اتخاذ شود.

دلواپسان که تا به حال برجام را به ضرر ایران وبه نفع امریکا میدانستند به جای عذر خواهی از روحانی وظریف خود را طلبکار دانسته ودر این هفته به ماشین دکتر ظریف در دانشگاه امیر کبیر حمله کردند ودر مجلس پرچم امریکا وبرجام را آتش زدند ودر فضای مجازی خواستار استعفای دولت هستند، بدون آنکه گزینه ای را معرفی نمایند.

سخنان ترامپ در رابطه با مهارت دکتر ظریف در مذاکره واینکه عنوان نموده:" ترامپ: اولین بار ظریف را در یک برنامه دیدم؛ بعد از سه دقیقه تماشا، گفتم امکان ندارد کری بتواند از پس مذاکره با این مرد برآید؛ همین‌طور هم شد

این سخنان انسان را به یاد اظهار نظر هنری کسینجر می اندازد که از دکتر ظریف به عنوان دشمن قابل احترام نام برده بود.

اکنون تعدادی از تندروها که عمدتا حقوق بگیر دولت، مجلس ونیروهای نظامی وانتظامی هستند و زندگی مردم هم برایشان در برابر آرمانهایشان اهمیتی ندارد خواستار شروع مجدد فعالیتهای هسته ای هستند وبه عواقب این موضوع وبازگشت تحریم ها هم توجهی ندارند . خداوند ملت ایران را با این کج فهمان عاقبت بخیر کند، الهی- والسلام

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.