خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ائتلاف حاکم پس از شش دهه حکومت بر مردم مالزی در انتخابات پارلمانی در مقابل ماهاتیر محمد ۹۲ ساله، نخست وزیر اسبق مالزی شکست خورد.

نجیب رزاق، نخست وزیر شکست خورده مالزی صریحا به شکست خود اشاره نکرد و گفت: در حال حاضر همه چیز به پادشاه مالزی بستگی دارد تا تصمیم بگیرد چه کسی نخست وزیر آتی این کشور خواهد شد چراکه هیچ حزب واحدی نتوانسته اکثریت پارلمان را به دست آورد.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که نجیب رزاق ممکن است تلاش کند تا زمان بخرد و حمایت مقامات دیگر احزاب را از ائتلاف خود تحت عنوان ائتلاف جبهه ملی به دست آورد؛ اقدامی که علی‌رغم یک شکست قاطعانه تلاش مذبوحانه برای در دست گرفتن قدرت محسوب می‌شود.

نجیب رزاق در نخستین اظهارات خود پس از منتشر شدن نتایج رسمی انتخابات گفت: من خواسته مردم را می‌پذیریم و ائتلاف جبهه ملی به اصول دموکراسی پایبند بوده است.

این اظهارات نجیب رزاق در حالی منتشر شد که گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ماهاتیر محمد امروز به عنوان نخست وزیر جدید مالزی سوگند یاد نخواهد کرد.

اما ماهاتیر محمد امروز با هدف رفع نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌ها، اعلام کرد: ائتلاف اپوزسیون حکم لازم برای تشکیل دولت جدید را در اختیار دارد و نخست وزیر جدید باید امروز منصوب شود.

وی افزود: تاخیرهایی به خاطر ابهاماتی در خصوص بخش‌های مشخصی از قانون اساسی وجود داشت اما در حال حاضر همه چیز حل شده و مراسم تحلیف من تا ساعت ۱۷ به وقت محلی برگزار خواهد شد.

ماهاتیر محمد در ادامه گفت: ما انتظار داریم که من امروز به عنوان نخست وزیر جدید مالزی سوگند یاد کنم. در انجام این مساله فوریتی وجود دارد چرا که در حال حاضر هیچ دولتی در مالزی وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.