کربی که از ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۵ سخنگوی وزارت دفاع و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بود، در یادداشت منتشر شده در تارنمای &#۳۹;سی ان ان&#۳۹;، با اشاره به آنچه گاردین و آبزرور درباره استفاده مشاوران &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; از شرکت &#۳۹;مکعب سیاه&#۳۹;، یک آژانس خصوصی جاسوسی اسرائیلی، برای کارشکنی در توافقنامه هسته ای ایران، گفت، توسل به چنین کارشکنی هایی برای نابود کردن این توافقنامه، جز استصیال نام دیگری ندارد. 

وی افزود، مطمئنا نمی توانید بگویید ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبود. آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی جلوی هرگونه بهانه ای را گرفته است و بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرد.

ترامپ واقعا دلیلی برای خروج از برجام ندارد. نمی توان گفت که ژنرال های ما از برجام متنفرند. &#۳۹;جیمز متیس&#۳۹;، وزیر دفاع و &#۳۹;جوزف دانفورد&#۳۹;، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا علنا اعلام کردند که از نظر آنها ایران به تعهداتش عمل می کند. ماتیس اخیرا از سازوکار بازرسی برجام تقدیر کرد.

شما حتی نمی توانید بگویید که ژنرال های اسرائیلی از برجام متنفرند. &#۳۹;گابی ایزنکوت&#۳۹;، رئیس ستاد مشترک اسرائیل اخیرا گفته بود، این توافقنامه با همه کاستی ها کار می کند و مانع از تحقق چشم انداز هسته ای ایران به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال آینده شده است.

افزون بر این، شما نمی توانید هیچ یک از متحدان را مقصر بدانید. روسیه، چین، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز از کارامدی برجام می گویند. سفر سران فرانسه، آلمان و انگلیس در چند روز گذشته به واشنگتن برای ارسال این پیام بود.

کربی با تایکد بر این نکته که خشم و عصبانیت ترامپ کمکی به خاورمیانه نمی کند، افزود، نمی توان گفت برجام، عالی و بدون نقص است. حتی &#۳۹;جان کری&#۳۹;، وزیر خارجه سابق آمریکا، همان موقع مذاکرات درباره این توافقنامه و امضای آن به این مساله اذعان کرد. اما، همین توافقنامه مانع از دستیابی ایران به بمب شد. 

کربی با اشاره به توئیت دوشنبه ترامپ مبنی بر اعلام تصمیم درباره ماندن یا نماندن آمریکا در برجام در روز سه شنبه گفت، متاسفانه دیگر نباید چند روز دیگر در انتظار اعلام تصمیم او بمانیم. با توجه به اینکه به نظر نمی رسد اروپایی ها دیدگاه خود را تغییر چندانی داده باشند، باید خود را برای احتمال بازگشت تحریم های ایران و نیز احتمال اعلام ایران مبنی بر خروج از برجام آماده کنیم. خروج از برجام این نشان دهنده حماقت ترامپ است و من نگران روزی هستم که از ۸ مه(۱۸ اردیبهشت) به عنوان روز شروع سخت تر شدن حل و فصل مشکلات ما در خاورمیانه یاد کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.