حسن روحانی رییس جمهور در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان استان خراسان رضوی گفت: یا اروپا همه آن چیزی که مورد نظر ما در برجام است را بر عهده می گیرد و شر ترامپ را کم می‌کند، یا اگر ما دیدیم همه آن چیزی که می خواهیم تامین نشده، از برجام خارج می شویم.

محبعلی در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات روحانی نشان دهنده ارائه تضمین جدیدی از سوی اروپا به ایران است؟، گفت: مفهوم تضمین در برجام خیلی دقیق نیست. ایران در هر حال نباید از برجام خارج شود. زیرا در صورت خروج ایران، دوباره به فصل هفت منشور سازمان ملل بازخواهیم گشت و قطعنامه های شورای امنیت بار دیگر فعال می شود.

او ادامه داد: در این صورت استقلال و حاکمیت ملی، سیاست خارجی و سیاست های امنیتی ایران همگی تحت نظارت بین المللی قرار خواهد گرفت؛ بنابراین در هر صورت، چه آمریکا از برجام خارج شود و چه نشود، ایران نفعی در خروج از برجام ندارد.

محبعلی افزود: ایران باید تمام تلاشش این باشد که دوباره به شورای امنیت بازنگردد. در ایران به اشتباه تبلیغ شد که مسئله برجام اقتصادی است؛ در حالی که مسئله برجام صرفا اقتصادی نبود. بلکه ایران پیش از برجام، از نظر امنیتی تحت نظارت شورای امنیت قرار گرفته بود و این شورا حق دخالت در ایران را داشت؛ اما برجام پس از این ۸ سال ایران را از فصل هفت منشور سازمان ملل و بندهای مربوط به صلح و امنیت خارج می کند. از این رو، صحبت های آقای روحانی خوب است و گامی است که نشان می دهد ما قصد نداریم به آن شرایط بازگردیم.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: اروپایی ها مجموعه مناسباتی با امریکا شامل موضوعاتی چون تجارت، محیط زیست، امنیتی وموضوعات مربوط به اختلافات با روسیه پس از ماجرای اوکراین دارند که در این سبد، برجام هم وجود دارد که قصد دارند آن را حفظ کنند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه افزود: برجام مربوط به امنیت خاورمیانه یعنی در همسایگی اروپاست و بنابراین حفظ برجام برای اروپایی ها اهمیت فوق العاده ای دارد؛ در این شرایط اگر ایران با اروپا برای ماندن در برجام، توافق کند، حتی اگر آمریکا از آن خارج شود، ممکن است از نظر اقتصادی فشارهایی به ایران وارد شود ولی از نظر امنیتی و حقوقی می توانیم امیدوار باشیم که از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.