رویترز گزارش داد، زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای کمپین ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ آماده می‌شد، راهپیمایی بزرگ بی‌سابقه‌ای را در یک کمپین خانه به خانه آغاز کرد تا از نزدیک با دغدغه‌های رای‌دهندگان آشنا شود و وعده حکومتداری جدید و بازتر این کشور را بدهد.

اما با گذشت یک سال از پیروزی ماکرون، رای‌دهندگان هر روز بیشتر از سبک رهبری او که به اذعان خودش همواره جامع نبوده، ناامید شدند. ماکرون با حمایت گروه اندکی از هم مسلکانش یک سری اصلاحات مناقشه‌برانگیز با حداقل رایزنی به جریان انداخت که در تاریخ فرانسه غیر معمول نبود چرا قانون اساسی ۱۹۵۸ به رئیس‌جمهوری فرانسه اختیارات گسترده‌ای می‌دهد.

ماکرون ۴۰ ساله که یکی از مشاورانش او را "بیش فعالی توصیف می‌کند که به خواب کمی نیاز دارد"، قویا از روش‌هایش دفاع می‌کند.

او به روزنامه لا نوول رووو فرانسز گفت:  قطعا بابت عمود بودن قدرت (قرار گرفتن قدرت در راس هرم) عذرخواهی نمی‌کنم. به انتخاب‌هایم افتخار می‌کنم و متنفرم از روندی که شما باید مکررا در آن بابت منطق پشت تصمیمتان توضیح دهید.

یکی از وزرای سابق در دوران حکومت محافظه‌کار ژاک شیراک می‌گوید برنامه ماکرون که در ابتدا با وعده عملکرد متفاوت سیاسی جلب توجه کرد پشت درهای بسته توسط همان گروهی نوشته شد که اکنون در الیزه هستند.

او به رویترز گفت: آنچه مایه شرمندگی است تضاد میان رویکرد اولیه او با وعده‌هایی است که به خورد ملت فرانسه داد. مرکزیت دموکراتیک آن سبک شوروی است. کاملا عمودی است و همچنین بسیار مردانه.

در حالی که نشانه‌ای مبنی بر تغییر رویکرد در ماکرون دیده نمی‌شود، محبوبیت او به پایین‌ترین حد از زمان روی کار آمدنش رسیده است و طبق جدیدترین نظرسنجی، تنها ۴۰ درصد از فرانسوی‌ها نظری مثبتی به او دارند. از جمله دلایل تضعیف حمایت‌ها می‌توان به برداشت مردم از وجود یک رئیس‌جمهوری متکبر اشاره کرد که نگران مراقبت از ثروتمندان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.