«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل عدم خروج آمریکا از سوریه پرداخت که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

سخنان «جیمز ماتیس» وزیر دفاع ایالات متحده و اعلام این خبر که آمریکا تا دستیابی به توافق صلح، در سوریه حضور خواهد داشت، نشان می‌دهد که هدف آمریکا که همان کسب درآمد از راه برجسته کردن تئوری هراس و ترس از بحران است، در دستور کار کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا قرار دارد؛ چند ضلعی بودن اظهارات مقام‌های سیاسی و نظامی ایالات متحده نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال ادامه حضور و تحکیم آن در سوریه است.

اینکه دیده می‌شود نتانیاهو رسماً و به صورت علنی ایران را در مورد پرونده سوریه تهدید می‌کند و حتی به روسیه هشدار می‌دهد که نباید مانع اقدام‌های او شود، نشان‌دهنده آن است که تهدید در سوریه بر اساس تداخل منافع شکل گرفته و در حال افزایش است؛ تا جایی که نخست‌وزیر اسرائیل بارها تهدید کرده که توان رویارویی مستقیم با ایران را داریم و همین امر نشان می‌دهد که حملات اخیر موشکی در سوریه تا حدودی توسط اسرائیل راهبری شد که بریتانیا و آمریکا در آن حضور داشتند. اما خویشتن‌داری تهران در خصوص شیطنت‌های تل‌آویو موضوعی است که کاملاً حساب‌شده راهبری شده است.

تحرکات اسرائیل آن هم در آستانه رسیدگی به پرونده برجام این پیام را مخابره می‌کند که تل‌آویو به دنبال افزایش تنش در منطقه و متهم‌سازی ایران است.

در این میان، تشکیل دو مثلثِ آمریکا، عربستان، اسرائیل و بریتانیا، فرانسه و آلمان نشان می‌دهد که آنها به دنبال اتمام حجت با تهران و مسکو در مورد پرونده سوریه هستند. در این بین پرونده برجام نیز به میان خواهد آمد و باید دید که آیا ایالات متحده منافع مالی اروپا در برجام را مدنظر قرار خواهد داد یا خیر؛ اما آنچه به نظر می‌رسد، این است که ایالات متحده در این پرونده به صورت موقت و بر اساس صحبت‌های مکرون و مرکل باقی خواهد ماند و پس آن از مباحث دیگری را مطرح خواهد کرد. به عبارتی دیگر احتمال دارد آنها تا ۲۰۲۵ در برجام باقی بمانند اما بر سر مسائل دیگر بحث و گفت‌وگو کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.