رئیس شورای اسلامی شهر تهران در اولین همایش بررسی چالش‌ها و راهکار‌های نوین مدیریت شهری با اشاره به روز جوان، از دولتمردان خواست تا جوان گرایی را به عنوان یکی از اصول مدیریتی سرلوحه کار قرار دهند.

محسن هاشمی در اولین همایش همایش بررسی چالش‌ها و راهکار‌های نوین مدیریت شهری اظهار داشت: همه نیرو‌هایی که از اوایل انقلاب روی کار آمدند، در دولت اصلاحات و در دولت احمدی نژاد حضور داشتند و دچار انسداد مسئولیتی شدیم. این نیرو‌ها حاضر نیستند جای خود را به جوانان بدهند.

هاشمی ادامه داد: از مقامات دولتی و کشور می‌خواهم تا به جوانان اعتماد کنند. در مقام شایسته سالاری، جوانان نسبت به میان سالان و پیران در اولویت هستند.

او گفت: باید به صورت جدی، مسئولیت‌ها را از کسانی که سی، چهل سال است پست دارند بگیریم و به جوانان بدهیم. جوانگرایی با شعار دادن عملی نمی‌شود. در کشور انسداد مسئولیتی بوجود آمده است،کسانی که در جوانی پست گرفتند الان پیر شدند اما حاضر نیستند کار را به جوانان واگذار کنند. جوانگرایی نافی شایسته‌سالاری نیست اما در شرایط مساوی یک جوان را باید به یک میانسال ترجیح داد.

رئیس شورای شهر تهران درباره سیاستگذاری و پایش مدیریت شهری گفت: در ۱۰۰ سالی که از احداث شهرداری‌ها می‌گذرد، همواره به زیرساخت‌ها توجه کمتری شده است. همه مدیران به خاطر سرعت در انجام امور به صورت تخصصی و گام به گام به مسائل نپرداختند و همین عامل باعث شد تا چالش‌هایی روبرو شویم.

وی با اشاره به اینکه نیم قرن است که تهران مشکل ترافیک دارد و هنوز هم ترافیک یکی از معضلات تهران است، گفت: عدم توجه به توسعه پایدار، عامل این مسائل است که باعث شده تا تلاش‌های ما چالش‌های جدی را به وجود آورد.

هاشمی با بیان اینکه توسعه پایدار به معنای انجام اموری است که برای آیندگان مشکل ساز نشود، گفت: به عنوان مثال درآمد حاصل از تراکم فروشی در محلی هزینه شده است که حمل و نقل خصوصی را گسترش داده؛ این در حالی است که باید رویکرد ما توسعه حمل و نقل عمومی باشد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران نیازمند فراهم کردن زیربنای یک حمل و نقل یکپارچه است، گفت: سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی جوابگوی نیاز شهروندان نیست و باید سیستم حمل و نقل انبوه گسترش یابد.

هاشمی با بیان اینکه ترافیک حال حاضر شهر تهران به خاطر ناکارآمدی مدیریت شهری است، گفت: مردم متوجه مدیریت ناکارآمد می‌شوند. نباید در محل‌هایی هزینه کنیم که بازده وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران مشکل پسماند را یکی دیگر از معضلات شهر تهران دانست و گفت: باید زباله‌ها در مناطق جمع آوری شوند، در حال حاضر پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز مشکل پسماند برطرف نشده است.

وی با اشاره به بافت فرسوده گفت: نتوانستیم برای جذب سرمایه خصوصی کاری کنیم. باید با راهکار‌هایی سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در بافت فرسوده جذب می‌کردیم تا پولدار‌ها پولدارتر نشوند و ساکنان بافت فرسوده نیز از نظر اقتصادی رشد کنند.

هاشمی با تأکید بر اینکه اگر طرحی پیوست‌های حقوقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سلامت و محیط زیست را نداشته باشد منجر به توسعه پایدار نمی‌شود، گفت: تمام پروژه‌ها باید ذی‌نفع داشته باشد تا بتوانیم از این طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی را محقق سازیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.