نیشن گزارش داد، پکن متعهد شده تا حدود ۶۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ در زیرساخت‌های پاکستان سرمایه‌گذاری کند که از جمله این پروژه‌ها ساخت بنادر، اتوبان‌ها، راه‌آهن، فرودگاه، نیروگاه برق و زیرساخت‌های دیگر بود.

این در حالی است که چین اخیرا تحت این طرح به نام طرح "کریدور اقتصادی چین – پاکستان (CPEC)" یک بندر این کشور در دریای عربی به نام بندر "گوادر" را توسعه داده و عملیاتی کرده است.

یائو جینگ، سفیر چین در اسلام آباد گفت: من صراحتا می‌گویم پروژه ابتکار عمل یک کمربند، یک جاده و همینطور طرح CPEC زیرمجموعه آن صرفا یک پروژه اقتصادی و بازرگانی است و ما هیچگونه اهداف نظامی یا راهبردی برای آن در نظر نگرفته‌ایم.

جینگ در مصاحبه با VOA از آمریکا و هند خواست تا وارد پروژه CPEC شده و خودشان پیشرفت‌های به وجود آمده را شاهد باشند تا سوءتفاهم‌هایشان برطرف شود.

او ادامه داد: تردیدهایی وجود دارد مبنی بر اینکه در این پروژه یکسری اهداف پنهان وجود دارد. من فکر می‌کنم زمانی که شما واقع بینانه به این پروژه نگاه کنید و خودتان به محل اجرا بیایید و پیشرفت‌ها را ببینید درک بهتری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم پیدا خواهید کرد.

این اظهارت جینگ پس از آن مطرح شد که واشنگتن و دهلی نو گفتند پکن به دنبال تبدیل کردن بندر جوادر به یک بندر نظامی در آینده برای تسلط بر اقیانوس هند است.

سفیر چین در پاکستان گفت: چند دهه است که همکاری‌های دفاعی میان چین و پاکستان وجود داشته و چین مصمم است که از طریق مجاری عادی به قابلیت‌های نظامی و راهبردی پاکستان کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.