رویترز گزارش داد، دیدارهای قبلی رهبران ژاپنی از معبد یاسوکنی خشم پکن و سئول را بر می‌انگیخت چرا که آنجا آرامگاه سربازان کشته شده و ۱۴ تن از رهبران ژاپن است که در دادگاه به جنایات جنگی محکوم شده بودند. آبه شخصا از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۲ تنها یکبار به یاسوکونی رفته است.

ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم یکی از کشورهای متجاوز بود که سرزمین‌های بسیاری از کشورهای همسایه و پهنه وسیعی از اقیانوس آرام را زیر سلطه خود برده بود.

این اقدام از سوی شینزو آبه در حالی انجام گرفت که تنش ها در شبه جزیره کاهش یافته و قرار است به زودی رهبران دو کره با یکدیگر دیدار و گفت وگو کنند.

هم چنین به تازگی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرده که آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کشور را به حال تعلیق درآورده و برای بستن یکی از سایت‌های آزمایش اتمی این کشور برنامه‌ریزی کرده است.

سئول و واشنگتن از این تصمیم به عنوان یک خبر خوب استقبال کردند.

با این حال وزیر دفاع ژاپن که نگران به حاشیه رفتنش از سوی هم‌پیمانان خود در فرایند خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است، با اتخاذ رویکرد محتاطانه تر این تصمیم را ناکافی دانست.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز این اقدام کره شمالی را تحسین کرد اما گفت که این تنها یک گام رو به جلو است.

از سوی دیگر کره جنوبی از این مراسم یادبود انتقاد کرده و اعلام کرد: این یادبود در حالی برگزار می شود که دو کشور به دنبال مشارکت جدید هستند.

به نوشته این بیانیه، دولت کره جنوبی نگرانی‌های شدیدی در این باره دارد و دولت ژاپن هنوز برای یادبود کشته شدگان به این آرامگاه هدیه می‌فرستد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.