کونو برنامه دارد از روز جمعه شانزدهم ماه مارس، از آمریکا دیدار کند و با &#۳۹;رکس تیلرسن&#۳۹;، وزیر خارجه این کشور درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی گفت و گو نماید.

کونو قبل از این دیدار قرار است روز دوشنبه با &#۳۹;سو هون&#۳۹; رییس سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی که با &#۳۹;ترامپ&#۳۹; و &#۳۹;کیم&#۳۹; هر دو ملاقات کرده است، دیداری داشته باشد.

کونو در ملاقات با &#۳۹;سو&#۳۹; از جزییات توافقی که هفته قبل میان کره شمالی و کره جنوبی حاصل شد، مطلع خواهد شد.

برنامه سفر کونو به آمریکا پس از آن پیش آمد که نخست وزیر شینزو آبه، روز جمعه با ترامپ تلفنی درباره نحوه تعامل با کره شمالی بحث و گفت و گو کرد آنها به توافق رسیدند که ماه آینده در آمریکا یکدیگر را ملاقات کنند.

شماری از افراد دولت ژاپن از این اجلاس برنامه ریزی شده میان ترامپ و کیم استقبال کرده و می گویند این اجلاس منجر به عاری ساختن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای خواهد شد.

اما برخی دیگر اصرار می ورزند ژاپن باید به دقت بررسی کند که آیا این اجلاس به خلع سلاح هسته ای کره شمالی و نیزحل مساله ژاپنی های ربوده شده توسط کره شمالی منتهی خواهد شد یا خیر؟

کونو قصد دارد این موضوع را با آمریکا یادآوری کند باید به وارد کردن حداکثر فشار بر کره شمالی، تا زمانی که این کشور اقدامات عملی در راستای نابودی تسلیحات هسته ای خود بردارد، ادامه دهند.

تکاپوی ژاپن به باور ناظران نشان می دهد که این کشور بشدت نگران است که با بهبود روابط دو کره و از سرگیری مناسبات آمریکا و کره شمالی این کشور در یک انزوای دیپلماتیک قرار گیرد.

نخست وزیر ژاپن تلفنی نیز با ترامپ گفت و گو کرده و گفته است تغییراتی که در کره شمالی بوجود آمده است نشانه های مثبتی از تحولات منطقه ای محسوب می شود.

آبه افزود با ترامپ به این توافق رسیده است که این دو کشور به همراه کره جنوبی و همینطور کشورهای دیگر جامعه بین المللی، باید فشارها و تحریم های اقتصادی علیه کره شمالی را ادامه دهند.

سفر آبه از آن جهت مهم است که پس از این دیدار، سران دو کره نیز طبق توافقی که به عمل آورده اند در منطقه ای در جنوب مرزهای دو کره گفت و گو خواهند کرد.

منابع آگاه گفته اند که پس از انجام دیدار سران دو کره احتمالا ملاقات برای رهبران آمریکا و کره شمالی برنامه ریزی خواهد شد و برای همین نخست وزیر ژاپن می خواهد قبل از این تحولات، مواضع کشورش را برای مقابله با کره شمالی با آمریکا هماهنگ کرده باشد.

دولت ژاپن اعلام کرده است درخواست کره شمالی برای دیدار رهبر این کشور با رییس جمهور آمریکا نشانه ای از موافقت این کشور برای خلع سلاح هسته ای است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.