خبرگزاری فرانسه گزارش داد، تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در آستانه سفرش به شهر بلفاس برای شرکت در مراسم سالگرد انعقاد این توافق مربوط به سال ۱۹۹۸ مشهور به توافق "جمعه خوب" در روز سه‌شنبه گفت: من عملا تا دقایقی پیش از رخداد این توافق نمی‌دانستم که ما قرار است به چنین توافقی دست پیدا کنیم.

بلر یادآوری کرد که جورج میچل، فرستاده ویژه وقت آمریکا به او هنگامی که آنها وارد آخرین دور مذاکرات با شرکت نمایندگان دولت‌های بریتانیا، ایرلند و احزاب اصلی ایرلند شمالی بودند گفت که این مذاکرات موثر نخواهد بود با این حال این توافق درنهایت منعقد شد و رسما به سه دهه خشونتی که باعث کشته شدن حدود ۳۵۰۰ نفر شد پایان داد.

بلر هشدار داد این توافق اکنون به سبب تصمیم بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا پیچیدگی‌هایی پیدا کرده است و این اتفاق خطر اجرای دوباره ایست بازرسی‌های مرزی میان ایرلند شمالی و ایرلند  را به همراه خواهد داشت.

بریتانیا و ایرلند در سال ۱۹۷۳ به این بلوک پیوستند و در حال حاضر هر دوی آنها عضو بازار واحد اروپا و اتحادیه گمرگی آن هستند که معنی آن این است که نیازی به بازرسی‌ها برای مسافران یا اجناس نیست.

بلر به خبرنگاران در شهر لندن گفت: بریگزیت باعث تغییراتی در تعادل روابط میان ایرلند، بریتانیا و اروپا خواهد شد.

او با این حال از هشدار دادن نسبت به امکان بالا گرفتن دوباره خشونت‌ها خودداری کرد اما گفت: برای حفظ صلح باید به طور مداوم تلاش کرد بنابراین نباید هرگز تصور کنید که صلح تضمین شده است.

او گفت: توافق جمعه خوب باید بعد از بریگزیت هم زنده باشد اما این پیچیدگی‌هایی به همراه خواهد داشت.

این توافق در ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ مصادف با روز جمعه خوب امضا شد.

بلر قرار است در این مراسم با حضور دیگر بازیگران کلیدی این توافق از جمله نیچل، بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و رهبران اسبق ایرلند و ایرلند شمالی حضور پیدا کند.

این توافق یک سازوکار اجرایی اشتراک قدرت میان اتحادگرایان پروتستان که می‌خواستند بخشی از بریتانیا باشند و جمهوری‌خواهان کاتولیک که خواهان اتحاد دوباره با ایرلند بودند به وجود آورد.

بلر گفت: اگر ما به سراغ فرایند اشتراک قدرت نرفته بودیم صلح به دست نمی‌آمد. این چیزها همواره نیاز به زمان دارد.

بلر در عین حال شدیدا با بریگزیت مخالفت کرده و از برگزاری یک همه‌پرسی جدید بر سر شرایط توافق نهایی خروج با بروکسل حمایت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.