به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، او که از بروکسل به کشور بازگشته بود شبی سخت را در پارلمان این کشور تجربه کرد. هیچ نشانه‌ای از پیروزی در او دیده نمی‌شود. این شکست زمانی برای ترزا می‌سخت‌تر می‌شود که پارلمان حق وتو را درباره تصمیم نهایی نخست‌وزیر انگلیس برای خود محفوظ نگاه داشت. در این راستا اکثریت نمایندگان پارلمان انگلیس بر خلاف خواست دولت ترزا می‌متممی را درباره خروج از اتحادیه اروپا تصویب کردند. احزاب مخالف دولت انگلیس برای تصویب این متمم با یکدیگر متحد شدند و علاوه بر این، شماری از نمایندگان محافظه‌کار و هم‌حزبی ترزا می‌هم به این متمم رای مثبت دادند. با رای موافق ۳۰۹ نماینده، در مقابل ۳۰۵ نماینده، توافق نهایی دولت انگلیس با اتحادیه اروپا باید در پارلمان به رای گذاشته شود. این اولین باری است که دولت ترزا می‌در بحثی مربوط به خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان انگلیس شکست می‌خورد. حزب محافظه‌کار اگرچه بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، اما صاحب اکثریت (نصف به علاوه یک) آرا نیست و به حمایت حزب اتحادگرای دموکراتیک از ایرلند شمالی محتاج است. جلب حمایت نمایندگان این حزب پیچیدگی‌هایی برای مذاکرات خروج به همراه داشته است. افزون بر این، در میان خود نمایندگان محافظه‌کار نیز درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا و آینده روابط با این اتحادیه اروپا اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد.

این رای درحالی علیه ترزا می‌صادر می‌شود که او به تازگی از گفت‌وگو با نمایندگان اتحادیه اروپا به لندن بازگشته بود. با رای صادر شده علیه دولت وی، حالا ترزا می، بیش از گذشته دست بسته‌تر خواهد شد. او قصد داشت با برگزاری یک انتخابات زودهنگام، اکثریت پارلمان را به دست آورد اما با یک شکست نسبی صاحب برتری شکننده شده است و رویای خروج قدرتمندانه وی از اتحادیه اروپا رنگ باخته است. رویترز در این‌باره روز جمعه گزارش داد که یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی گفته است که مرحله دوم مذاکرات برگزیت دشوارتر از مرحله اول خواهد بود. درحالی که نیویورک‌تایمز می‌گوید: «می» توانسته بود به خوبی روند خروج را در مذاکرات اولیه کنترل کند اما حالا با رای صادر شده از سوی پارلمان قدرت نخست‌وزیر انگلیس در دور دوم مذاکرات کمتر هم خواهد شد. دور دوم مذاکرات مربوط به گفت‌وگوهای تجاری است. به گزارش رویترز، رهبران ۲۷ کشور باقی مانده در اتحادیه اروپا روز جمعه با میشل بارنیر، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت، درباره آغاز گفت‌وگوها با لندن درخصوص دوره گذار و روابط تجاری آینده با انگلیس گفت‌وگو کردند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی در آستانه دومین روز نشست اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: من ایمان فوق‌العاده‌ای به نخست‌وزیر انگلیس دارم. او با من و بارنیر موافق است که توافق‌نامه خروج ابتدا باید رسمی شده و به رای گذاشته شود و سپس با آن روبه‌رو شد. دومین مرحله مذاکرات بسیار دشوارتر از نخستین مرحله آن است، مضاف بر اینکه اولین مرحله مذاکرات نیز بسیار مشکل بود.