«انتخابات اردیبهشت ماه سال ۹۶ از جهت میزان استقبال و توجه به گفتمان اصلاح‌طلبی، شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و با توجه به ناامیدی گسترده شکل گرفته در نتیجه هشت سال عملکرد غیر مدبرانه دولت پیشین بی‌سابقه بود و به همین جهت هم بسیاری از تحلیلگران آن را یک نقطه عطف در تاریخچه انتخابات کشور تلقی کردند و به نوعی آن را یک رفراندوم مدنی نامیدند. بدیهی است که با توجه به انتخابات پیش رو در سال آینده برای برگزیدن نمایندگان مجلس و انتخابات ۱۴۰۰ برای ریاست‌جمهوری حفظ دستاوردهای این انتخابات بسیار ضروری است.

به صراحت باید گفت که یکی از این دستاوردها همراهی برگزیدگان و انتخاب‌شدگان تا پایان دوره با مردم و در کنار مردم است. بدون تردید ماندن یا نماندن آقای نجفی در همین راستا باید تعیین شود. اصرار آقای شهردار بر رفتن هیچ وجاهت سیاسی و اخلاقی ندارد. اگر چه شرایط جسمی ایشان قابل درنگ است اما باید گفت که اتفاقی در وضعیت جسمی ایشان در این شش ماه رخ نداده است. اگر چه استفاده غیر قانونی ۱۴ ساله از امکانات شهرداری برای تثبیت موقعیت سیاسی و اجتماعی توسط رقبای اصلاح‌طلبان کاملا خطیر بودن این موقعیت و مدیریت را نشان می‌دهد. این احتمال دور از انتظار نبود که با شروع به کار آقای نجفی مانع‌تراشی برایش یا حتی پرونده‌سازی علیه او فورا شکل بگیرد. حتما آقای شهردار با توجه به پیغام‌هایی که با واسطه یا بی‌واسطه دریافت کرده بود، مدیریت این سنگر را خطیر می‌دانست و با علم به این اهمیت و حساسیت پذیرفت که مشمول رای قاطبه اعضای شورای شهر و به عبارت دیگر مردم تهران شود. بنابراین برای حفظ هویت اصلاح‌طلبی خویش و حفظ دستاوردهای اصلاح‌طلبانه انتخابات رفراندوم‌گونه ۹۶ تا پایان دوره باید در این سنگر بماند. رفتن یا نرفتن ایشان از سنگر مدیریت شهر تهران به مفهوم نماندن یا ماندن در عرصه سیاست اجتماعی و جامعه سیاسی کشور است. آقای نجفی نیک می‌داند که با رفتن از این موقعیت و پشت پا زدن به مطالبه مردم آینده سیاسی خود را تضعیف کرده است. صد البته برای مدیر ارشدی که قریب چهار دهه در سنگرهای مختلف کشور کار کرده است از دست دادن این موقعیت مطلوب تاریخی پر‌هزینه خواهد بود.

او نیز نیک می‌داند خالی کردن این سنگر مخالفان فضا‌ساز یا پرونده‌ساز خود را تایید کرده است. جامعه مدنی کشور چه آنانی که طرفدار نجفی هستند و به او رای می‌دهند و چه آنانی که به او رای نمی‌دهند، همه در یک قول اتفاق نظر دارند: «نجفی مدیری پرتلاش، اخلاق‌مدار و پاکدست است.» بنابراین هر دو جناح و حتی چهره‌های منصف جریان اصولگرایی بر سلامت سیاسی و اداری پیشین ایشان شکی ندارند. لذا لازم است که این سنگر را تا پایان دوره حفظ کنند و به تاختن‌های مخالفان در نهادهای مختلف میدان ندهند.

اما به یک نکته هم باید توجه کرد. نباید فراموش کرد که مدیریت پایتخت در دو دهه اخیر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و می‌تواند ارزیابی روشن‌تری از نحوه اداره شهر و کشور به مردم عرضه کند. اگر انتخابات شوراها را اثرپذیر از انتخابات ریاست‌جمهوری بدانیم، وظیفه رییس‌جمهور منتخب مردم است که در شرایط حساس فعلی شهردار تهران را یاری کند. این انتظار به طور منطقی پس از حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت تقویت شده است و نیز می‌دانیم هر بخشی از مدیریت شهر تهران موقعیت سیاسی اجتماعی و اقتصادی خود را خواهد داشت و برای دولت فعلی که می‌خواهد نتیجه انتخابات مجلس ۹۸ نیز به گونه‌ای باشد که با دولت بتواند همکاری کند، باید با پشتیبانی و حمایت مادی و معنوی از شهرداری تهران، جامعه رای‌دهنده به جریان اصلاحات را امیدوار نگه دارد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.