روسیا الیوم گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) در هفتمین کنفرانس امنیت بین المللی در مسکو اظهار داشت: مسکو تاکید دارد که تحقیقاتی واقعگرایانه درخصوص پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در چارچوب سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی انجام شود.

لاوروف با تاکید بر اینکه تحریم‌های غرب ثبات جهان را تضعیف می‌کند، گفت: واشنگتن تلاش می‌کند اصول و قواعد خود را به دیگر کشورها تحمیل کند.

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس پرونده اسکریپال را به منزله تمسخر آشکار قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد: روسیه نمی‌پذیرد به جای ارائه حقائق و شواهد به آن، اتهاماتی بی اساس علیه‌اش مطرح شود و به پاسخ‌های خود به شکلی مناسب و به صورت اقداماتی غیر دوستانه ادامه خواهد داد.

لاوروف در ادامه گفت: این اقدامات تحریک‌آمیز شدید سیاسی عامدانه با هدف ایجاد تنش و ادامه تخریب چهره روسیه در جهان انجام می‌شوند. پرونده اسکریپال به بهانه‌ای برای اخراج بی‌دلیل دیپلمات‌های روس نه فقط از آمریکا و انگلیس بلکه از گروه بزرگی از کشورها که مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شده‌اند، تبدیل شده‌ است. ما تاکنون شاهد چنین تمسخر آشکاری علیه قوانین بین‌المللی، اخلاق دیپلماتیک و آداب معاشرت نبودیم.

همچنین این مسئول وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: بررسی مساله اسکریپال در لاهه نشان داد که کشورهایی که برای خود احترام قائل هستند، گفته‌ها را باور نمی‌کنند.

کمیته اجرایی سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای روز چهارشنبه در لاهه نشستی برگزار کرد که در آن روسیه با همکاری ایران و چین پیشنویس طرحی برای انجام تحقیقاتی به صورت مشترک میان روسیه و انگلیس درباره حادثه سالزبوری را ارائه کردند اما کشورهای غربی مانع از اتخاذ این تصمیم شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.