حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در آنکارا، با تبریک اعتماد مجدد مردم روسیه و انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس‌‌‌جمهور این کشور با رای بالا، گفت: روابط و همکاری‌های ایران و روسیه با اراده مصمم دو دولت در سطح خوبی قرار دارد و بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

رئیس‌‌‌جمهور با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق توافقات ایران و روسیه در حوزه های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، اظهار داشت: توسعه و تسهیل هرچه بیشتر مناسبات بانکی رفت و آمد برای تجار و مردم دو کشور، تحرک بیشتری به روابط اقتصادی و تجاری تهران- مسکو می‌بخشد.

روحانی افزود: روابط تجاری و مبادلات با استفاده از پول ملی، دو کشور را در رسیدن به اهداف مورد نظر در مناسبات و همکاری‌ها نزدیک تر خواهد کرد.

رئیس‌‌‌جمهور با اشاره به اینکه همکاری های ایران و روسیه در سطح راهبردی ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: روابط دوجانبه و چندجانبه ایران و روسیه بویژه در این اجلاس باید در راستای ادامه فرآیند صلح، ثبات و روند سیاسی و تحقق خواست مردم در سوریه ادامه داشته باشد.

روحانی روابط و همکاری‌های تهران - مسکو در بخش‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه رؤسای جمهور دو کشور در طول چهار سال گذشته ۱۲ دیدار با هم داشته‌‌‌اند، خاطرنشان کرد: ایران و روسیه در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌‌‌المللی به ویژه در مسئله سوریه دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با هم دارند.

رئیس‌‌جمهور اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی و برگزاری کنفرانس سوری- سوری بدنبال آن را گام مهمی در راستای حل و فصل بحران سوریه برشمرد و ابراز داشت: امنیت و ثبات در سوریه، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و تلاش برای شکل‌‌‌گیری آینده سوریه با آراء مردم این کشور از اهداف مهم اجلاس آنکارا است.

روحانی با بیان اینکه همه باید نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، عنوان کرد: اگر شرایطی پیش بیاید که نتوانیم از منافع برجام بهره‌برداری کنیم، تصمیم جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.

رئیس‌‌جمهور با تاکید بر ادامه همکاری‌‌های ایران و روسیه در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه ای و بین‌المللی یادآور شد: باید تلاش کنیم تا در یمن هرچه سریعتر بمباران‌ها و کشتار مردم متوقف و نیازهای غذایی و دارویی مردم این کشور با کمک جامعه جهانی تامین شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌جمهور فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با اشاره به روابط و همکاری‌های مثبت و نزدیک ایران و روسیه در زمینه مسائل دوجانبه، منطقه‌‌‌ای و بین‌‌المللی به ویژه در موضوع سوریه، بر ضرورت گفت‌وگوی دائم و همیشگی مسئولان دو کشور در راستای گسترش مناسبات تهران- مسکو تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه در سطوح عالی سیاسی، اقتصادی، انرژی و دفاعی ادامه می‌یابد، گفت: روسیه مصمم به سرمایه‌‌گذاری‌‌‌های بیشتر در حوزه‌‌های مختلف اقتصادی در ایران است.

رئیس‌‌جمهور روسیه اضافه کرد: باید تلاش کنیم با تقویت مبادلات بانکی، از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری استفاده کنیم.

پوتین با تاکید بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام اظهار داشت: پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات خود در این توافق ضروری بوده و جامعه بین‌‌‌المللی باید از پایداری برجام حمایت کند، چراکه هرگونه ضربه به برجام، خدشه به دیپلماسی در سطح منطقه و جهان است.

رئیس‌‌جمهور روسیه تاکید کرد: ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌‌ای با ملتی هوشمند است و باید جایگاه، حقوق و منافع خود را در سطوح ملی و منطقه‌‌ای داشته باشد و سایر کشورها به آن احترام بگذارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.