محمد جواد ایروانی در برنامه «اقتصاد به‌وقت بهار» رادیو اقتصاد با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: برای تحقق‌پذیری این شعار راهبردی همه باید پای کار باشند.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی در ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، پویایی تولید، توسعه صادرات، قدرت ارزآوری و بسیار از موارد دیگر در کشور نقش‌آفرین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر رونق‌بخشی به تولید ملی در مملکت گفت: موفقیت در این حوزه مستلزم توسعه سرمایه گذاری، دانش‌بنیان کردن کالاهای ساخت داخل، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، ارتقای کیفیت و بازارسازی مناسب است.

وی با بیان اینکه اگر برابری فرصت برای تولید داخلی و خارجی در کشور فراهم شود به‌طور حتم جهت‌گیری منابع فکری، استعدادها، سرمایه‌ها همه و همه به‌سمت تولید ملی خواهد بود، گفت: رقابت‌پذیر کردن تولیدات داخلی، عامل کلیدی تحقق‌پذیری شعار سال است و  الزامات این رقابت‌پذیری مبتنی بر مدیریت صحیح واردات، تأمین مالی مناسب و همین‌طور توجه به بحث اقتصاد دانش‌بنیان است.

ایروانی داشتن اقتصاد دانش‌بنیان را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: این دانش باعث می‌شود کیفیت و رقابت‌پذیری کالاهای ساخت داخل به‌شدت افزایش پیدا کند.

وی با ابراز اینکه تأمین مالی مناسب از دیگر پیش‌نیازهای مهم رقابت‌پذیری تولیدات داخلی است، گفت: در حال حاضر نرخ تأمین مالی برای تولیدکنندگان ایرانی در بهترین شرایط ۲۵ درصد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کالای ایرانی با نرخ سود بالای تسهیلات بانکی همواره رقابت‌ناپذیر خواهد بود.

وی با اظهار اینکه اصلاح عملکرد سیستم بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید ملی یک ضرورت حیاتی است، گفت: وام با نرخ‌های بالا برای تولید مقرون به صرفه نبوده بنابراین این رویه‌ها باید دچار دستخوش تغییر و تحول جدی شود.

ایروانی با بیان اهمیت حمایت از کالای ایرانی در کشور گفت: تمامی سیاست‌های تجاری، پولی، بانکی، ارزی و فرهنگی باید در راستای تولید ملی باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.