در مراسم پایانی جایزه «هانس کریستین اندرسن» که در نمایشگاه بولونیا برگزار شد، «اویکو کادونو» از کشور ژاپن به عنوان برنده نهایی جایزه هانس کریستن آندرسن ۲۰۱۸ شناخته شد. «ایگور اولنیکوف» نیز از کشور روسیه نیز به عنوان برنده تصویرگری این جایزه معرفی شد. همچنین «لو دا کی روان» از کشور فرانسه به عنوان برنده ترویج خواندن آساهی ۲۱۰۸ معرفی شد.

فرهاد حسن‌زاده نویسنده ایرانی که جزو پنج نامزد نهایی جایزه هانس کریستن اندرسن بود، از دریافت این جایزه بازماند.

جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک، معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می‌شود.

مارگریت دوم ملکه دانمارک حامی و مشوق ویژه اهدای این جایزه است. پشتیبان مالی برنامه‌های جایزه اندرسن تا سال ٢٠٠٨ نیسان موتور ژاپن و از سال ٢٠٠٩ جزیره نامی در کره جنوبی بوده است.

اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغاز شده است. این جایزه شامل یک پلاک طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دوسالانه  IBBY، به برندگان اهدا می‌شود. نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی نامزد می‌شوند و داوران بین‌المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند، برندگان این جایزه را از میان نامزدهای معرفی‌شده برمی‌گزینند.

از جمله معیارهای گزینش برندگان می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

- کیفیت بالای زیبایی‌شناختی آثار نویسنده و تصویرگر

- در نظر گرفتن مخاطب کودک و نوجوان

- خلاقیت و نوآوری

- استمرار در خلق اثر برای کودکان و نوجوانان

- اصالت و گستردگی جامعه مخاطب

 -داشتن تاثیر ماندگار در ادبیات کودکان جهان

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی، فرشید مثقالی تصویرگر نامدار کشورمان است.  مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیأت داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت. از ایران محمدرضا یوسفی در سال ۲۰۰۰ و محمدهادی محمدی در سال ۲۰۰۶، احمدرضا احمدی در سال ۲۰۱۰، هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۲۰۱۴ و فرهاد حسن‌زاده در سال ۲۰۱۸ در بخش نویسندگان و نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲، محمدعلی بنی‌اسدی در سال ۲۰۱۲ و پژمان رحیمی‌زاده در سال ۲۰۱۶ در بخش تصویرگران نامزد دریافت این جایزه شدند.

احمدرضا احمدی در سال ۲۰۱۰ و هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۲۰۱۴ در میان پنج نویسنده فینالیست و محمدعلی بنی‌اسدی در سال ۲۰۱۲ و پژمان رحیمی‌زاده در سال ۲۰۱۶ در میان پمج تصویرگر فینالیست این جایزه قرار گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.