داروها گاهی اوقات دارای عوارض جانبی هستند و می‌توانند توانایی‌های ذهنی یا جسمی ما را کاهش دهند. به‌ عنوان مثال برخی از داروها می‌توانند به سرگیجه و احساس گیجی، سردرگمی و عدم تمرکز، تهوع و استفراغ، ‌ کندی عکس‌العمل و... منجر شوند. دارویی که بعد از مصرف می‌تواند باعث عوارض جانبی فوق شود، برای رانندگی و موتورسواری خطر­ناک و نا­ایمن است.

اگر شما هنگامی که اینگونه داروها را مصرف کرده‌اید، رانندگی کنید و این داروها مهارت‌های رانندگی شما را تحت تأثیر قرار داده باشند، ممکن است باعث یک حادثه خطرناک شوید. در چنین حالتی شما در معرض خطر کشتن یا مجروح کردن خود و یا دیگران، آسیب رساندن به اموال خود و دیگران و از دست دادن گواهینامه رانندگی‌تان هستید.

از طرفی اثر داروهای ناایمن در هنگام رانندگی ممکن است بیشتر شود، اگر:

- الکل مصرف شده باشد

- دو یا چند دارویی را که چنین اثری دارند، باهم مصرف کرده باشید

- شروع به استفاده از یک داروی جدید کرده باشید

- دوز داروی­تان را تغییر داده باشید

- بیشتر از دوز تجویزی پزشک مصرف کرده باشید

راهنمای خود­مراقبتی

اگر دچار عوارض ناخواسته­ داروهای­تان شدید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید که جایگزینی برای داروی­تان وجود دارد یا خیر. همچنین از پزشک یا داروساز خود اطلاعات کاملی در مورد عوارض جانبی تمام داروهایتان بگیرید. در صورت مصرف داروهایی که می‌توانند مهارت رانندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهند، از سیستم حمل و نقل عمومی یا تاکسی استفاده کنید و یا از یک دوست بخواهید تا به‌عنوان راننده همراه شما باشد.

اگر رانندگی باعث می‌شود که شما یک دوز از داروی­تان را نخورید، رانندگی نکنید. زیرا ممکن است تاخیر در مصرف آن دارو تأثیر منفی بر روی رانندگی شما بگذارد. شرایط پزشکی خود را با مصرف درست دارو مدیریت کنید. از پزشک یا داروساز خود کمک بگیرید. زمانیکه خسته‌اید، به‌ویژه در سفرهای طولانی رانندگی نکنید. از داروهای دیگران استفاده نکنید، چون همان دارو می‌تواند اثر متفاوتی بر روی شما و بر رانندگی‌تان داشته باشد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، اگر دارویی که مصرف می‌کنید تأثیر منفی بر روی رانندگی‌تان می‌گذارد، رانندگی نکنید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید آیا دارویی که مصرف می‌کنید (با نسخه و یا بدون نسخه) ممکن است رانندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد. برچسب داروهای­تان را به طور کامل بخوانید.

هنگامی که روی برچسب داروهایتان موارد زیر ذکر شده بود، موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید:

- این دارو ممکن است باعث گیجی شود، اگر این دارو را مصرف می‌کنید، رانندگی نکنید.

- این دارو ممکن است بر روی هوشیاری شما تأثیر منفی بگذارد، اگر این دارو را مصرف می‌کنید، رانندگی نکنید.

- این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شود. خواب‌آلودگی ممکن است روز بعد هم ادامه پیدا کند، اگر این دارو را مصرف می‌کنید، رانندگی نکنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.