این کتاب، که مخصوص ردۀ سنی نوجوانان‌ است، در سبک سینمارمان نوشته شده است. در این سبک، نیمی از کتاب، از نقاشی‌هایِ تمام‌صفحه‌ای تشکیل شده که پا به پای متن داستان جلو میآیند و خود، مستقلاً، روایتگرِ قسمتی از داستان میشوند.

راوی رمان چغک، نوجوانی‌ست به نام محمدمهدی که با وجود سن‌وسالِ کمش، کارهای انقلابی بزرگی می‌کند و در جمع انقلابیون درجه‌یک مشهد جایگاه ویژه‌ای دارد. این نوجوان که رابطۀ صمیمی و نزدیکی نیز با آیت‌الله خامنه‌ای دارد، از سوی ایشان «چُغُک» نامیده می‌شود؛ به‌معنای باهوش و ریزه میزه و زِبروزرنگ.

ماجرایی که رُمان بر بستر آن شکل گرفته است، اتفاقات روزهای نهم و دهم دی‌ماه ۱۳۵۷ در مشهد است. اتفاقات این دور روز، از مهم‌ترین اتفاقات دوران مبارزات مردم ایران بر ضد رژیم شاهنشاهی است که در این رمان، به خوبی روایت، و به تصویر کشیده شده است.

رُمان «چُغُک» از چند جهت، اتفاقی مبارک در حوزۀ نشر کتاب است.

رُمان «چُغُک»، اولین سینمارمان ایرانی

 

پاول اینکه چغک، اولین رمان نوجوانانه دربارۀ مبارزات مردم مشهد در انقلاب اسلامی است.

بعد اینکه نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مبارزات را به خوبی نشان می‌دهد و نوجوانان را با رهبر انقلاب، بهتر و بیشتر آشنا می‌کند.

 

و در نهایت اینکه سبک داستانیِ کتاب، سبکی ا‌ست بسیار جذاب و تماشای، و باب‌ِطبع نوجوانان امروزی. این کتاب، اولین سینمارمانی‌ست که در داخل کشور نوشته شده است و چهارمین سینمارمانی که در دنیا منتشر می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.