جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه محیط بان اصفهانی مرتکب به قتل نشده بود، اظهار کرد: حادثه‌ای که در رو در رویی محیطبان اصفهانی با یک شکارچی اتفاق افتاد خطای محض محیطبان بود که تلاش می‌کرد شکارچی را متوقف کند. این اتفاق قتل عمد محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: بنا بر دستور قاضی پرونده، حکم این محیطبان از قتل عمد به قتل شبه عمد تغییر پیدا کرده است که حقیقت نیز همین است. محیط بان قرار است با ارائه وثیقه‌ای که اداره کل محیط زیست استان اصفهان تامین می‌کند آزاد شود تا مراحل دادرسی پیش برود.

 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لایحه حمایت از محیط بانان که مدتی است در انتظار طرح در صحن مجلس است، گفت: این لایحه در کمیسیون امنیت و حقوق قضایی مجلس شورای اسلامی مطرح است و همچنان منتظر هستیم مجلس شورای اسلامی با دعوت از یگان حفاظت محیط زیست اگر شبهه و یا سوالی دارد ،بپرسد و کلیات آن را به تصویب برساند.

 

محبت‌خانی ادامه داد: در آخرین هماهنگی‌های انجام شده دو نفر از اعضای کمیسیون مربوطه پیگیر این مساله هستند و قرار شده است در آینده نزدیک این لایحه مورد بررسی قرار گیرد. وقتی اسلحه به دست محیط بان داده می‌شود به این معنی است که مدارک لازم را دریافت کرده و آموزش ‌های لازم برای استفاده از سلاح را دیده است.

 

وی افزود: محیطبان باید با حکم ماموریتی مشخص، اسلحه به همراه داشته باشد. در این حالت او ضابط خاص دادگستری محسوب می‌شود و در صورت رخداد حادثه، برابر با قانون حمایت می‌شود. در این حالت و اگر همه قوانین به‌کارگیری سلاح رعایت شده باشد سازمان حفاظت محیط زیست تمام قد از محیطبان دفاع خواهد کرد.

 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه این لایحه قطعا کامل نیست، گفت: لایحه حمایت از محیط بانان تلاش می‌کند مسائل معیشتی و نوع خدمت، حقوق، دستمزد و مزایای محیط بانان را پاسخگو باشد. برخی از مشکلات به خاطر کمبود نیروی انسانی و محدودیت‌های بودجه رخ داده است. لایحه مورد بحث می‌تواند موجب شود محیط بانان به صورت حرفه‌ای فعالیت کند و در موارد خاص به صورت احساسی تصمیم نگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.