سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و مسئول اطلاعات سپاه در دوران دفاع مقدس در یادواره «چشم‌های آسمانی» در سالن اجلاس سران اسلامی در سخنانی بیان کرد: شهدای اطلاعات پیشقراول و پیشگام بودند و همین باعث شده است که نزد خداوند از جایگاه و ویژگی خاصی برخوردار باشند. شهدای اطلاعات پیش از آنکه یگان‌های دیگر وارد عمل شوند به خطوط دشمن و عمق نفوذ می‌کردند و در عمق خاک و مواضع آن‌ها به انجام کارهای اطلاعاتی می‌پرداختند. آن‌ها مأموریت خود را در فضایی بسیار سخت انجام می‌دادند تا بتوانند دیده‌بان خوب جهاد باشند و دشمن را اینگونه از بین ببرند.

سردار وحیدی بیان کرد: صبر بالا، هوش،استقامت و امداد الهی از جمله ویژگی‌های بارز نیروهای اطلاعات و عملیات بود. همه می‌دانند که علاوه بر ابتکار و خلاقیت فرماندهان و رزمندگان، قدرت اطلاعاتی ما یکی از عواملی بود که همواره باعث می‌شد در جنگ مقابل دشمنان پیروز باشیم. اسفند، ماه بزرگی است چرا که عملیات‌هایی همچون خیبر، بدر، والفجر ۱۰ و ادامه والفجر ۸ در این ماه انجام شده است. همچنین فرماندهان بزرگی همچون همت، باکری و خرازی در آن به شهادت رسیده‌اند.

مسئول اطلاعات سپاه در دوران دفاع‌مقدس یادآور شد: نیروهای اطلاعات و عملیات لشکرهای ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و ۱۰ سیدالشهدا (ع) و تیپ‌های حر، رمضان و خاتم‌الانبیاء (ص) حضور تأثیرگذاری در جنگ داشتند و انجام کارهای بزرگ توسط نیروهای اطلاعاتی باعث شد عملیات‌ها معنای خاصی بگیرند. اساسا کار اصلی نیروهای اطلاعاتی دشمن‌شناسی است. نیت‌های درونی و بیرونی، برنامه‌ها، تاکتیک‌ها، راهبردها و فریب‌های دشمن را می‌بینند و تجزیه و تحلیل می‌کنند. این در حالی است که ما گاهی دشمن را نمی‌شناسیم. گاهی شناخت کمی از دشمن داریم و گاهی دشمن را می‌شناسیم اما با او معامله دشمنی نمی‌کنیم. دشمن‌شناسی و معامله با دشمن یک اصل مهم است. این در حالی است که برخی می‌گویند می‌توانیم با روحیه و دوستی با آن‌ها تعامل داشته باشیم.

سردار وحیدی در رابطه با سه برنامه دشمن بیان کرد: آن‌ها می‌خواهند رسم جهاد و شهادت را نابود کنند. این کار را به وسیله تغییر مبدأ میل نسل‌ها انجام می‌دهند تا بتوانند قدرت را در دست بگیرند. همچنین دشمن می‌خواهد مفاهیم مقدس نظام معنایی را تغییر دهد. به عنوان مثال امام راحل گفتند ما مأمور به نتیجه نیستیم بلکه مأمور به تکلیف هستیم. همچنین آن‌ها می‌خواهند عقلانیت الهی را با عقلانیت ابزاری جایگزین کنند. از این طریق آن‌ها می‌خواهند در دل‌ها ایجاد ترس کنند.

وی ادامه داد: سومین برنامه‌ای که دشمن برای ما دارد این است که یک جنگ روانی بزرگ علیه کشور ایجاد کند. آن‌ها می‌خواهند نشان بدهند که انقلاب دیگر کارساز نیست و زمان شهدا گذشته است. این در حالی است که دشمن زمانی این حرف‌ها را می‌زند که ما در اوج قدرت هستیم و برخی نیز در کشور با او همگام می‌شوند. مسیر دوستی و دشمنی با انقلاب اسلامی؛ مسیر روشنی است. اما ما در یک محیط پیچیده حضور داریم، ‌بنابراین باید در محور حرکت کنیم که خداوند بزرگ برای ما مقام معظم رهبری را محور قرار داده‌اند. رهبر ما یک خط روشن است که برای ما عزت، افتخار و غرور را ترسیم کرده‌اند. ما باید در محور حق قرار داشته باشیم تا راه را در فضایی که دشمن مشت آهنی و دستکش مخملی دارد گم نکنیم.

سردار وحیدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توان دفاعی کشور تأکید کرد: دشمنان یک قطعنامه علیه ایران درست کردند با این عنوان که ایران به یمن موشک داده است. این گفته بسیار قباحت دارد چرا که آن ها سه سال است که مردم یمن را با انواع سلاح‌های پیشرفته و نوین می‌کوبند. یکی از دلایل بیان این جمله که آن‌ها عنوان می‌کنند که ایران به یمن موشک داده است نشانه ترس آن‌ها است. این در حالی است که ایران نیازی ندارد که به یمن موشک ارسال کند چرا که مردم یمن اکنون هم پیروز هستند چون با جمعیتی اندک در مقابل انبوهی از دشمنی‌ها ایستاده‌اند. غربی‌ها و اروپایی‌ها حق دخالت در اینکه در منطقه چه می‌گذرد و نقش ایران در منطقه چیست را ندارند. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که آن‌ها در رابطه با توان دفاعی‌مان سخنی بگویند چرا که دست آن‌ها به خون‌های بسیاری آلوده است و باید در آینده به تاریخ و نسل‌های بعدی پاسخگو باشند.

مسئول اطلاعات سپاه در دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: امروز یقه آمریکا در دست ایران است و مرتب سیلی می‌خورد. شکست‌های آمریکا به واسطه قدرتی است که شهدا برای ما رقم زده‌اند. همچنین شهدای مدافع حرم ما نهال جهاد و شهادت را با خون خود آبیاری می‌کنند. بنابراین ما باید همواره دشمن را در جغرافیا، مفاهیم، اراده‌ها، نیت‌ها بشناسیم چرا که می‌خواهند در کارهای ما اخلال ایجاد کنند.

سردار وحیدی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: در داخل کشور نیز افراد باید بدانند که چگونه صحبت کنند. یادشان باشد اگر حرفی بزنند که به واسطه آن خانواده‌های شهدا برنجند یا ناراحت شوند مورد غضب خداوند قرار خواهند گرفت. یکی از رمزهای قدرت ما شهدا هستند و خانواده‌های آن‌ها نیز چشم و چراغ ما محسوب می‌شوند. برگزاری مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدا نیز همواره یکی از ارکان انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این یادواره از کتاب‌های «خاکستر و ققنوس»، «خاکی‌تر از خاک» و «تراشه‌های ماه» و تمبر یادبود یادواره شهدای اطلاعات رونمایی و ۱۲ نفر از خانواده‌های شهدا نیز تقدیر شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.