دویچه‌وله گزارش داد، سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری جدید آفریقای جنوبی کابینه خود را اعلام کرد و تغییرات اساسی در پست‌های وزارتی به وجود آورد. او مجددا "نهلانهلا ننه" (Nhlanhla Nene) را به عنوان وزیر دارایی منصوب کرد و به اخراج او به دست جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری سابق آفریقای جنوبی پایان داد.

 

در واقع یکی از اصلی‌ترین خبرها در ترمیم کابینه، انتصاب نهلانهلا ننه در وزارت دارایی است زیرا او دسامبر ۲۰۱۵ اخراج شده بود. این اقدام در آن زمان هدف انتقادات گسترده‌ای قرار گرفت و در میان سرمایه گذاران تنش ایجاد کرد و موجب شد تا ارزش "راند"، واحد پول آفریقای جنوبی به پایین‌ترین میزان مقابل دلار برسد.  

 

زوما که با اتهامات متعدد فساد روبروست، اوایل این ماه از سوی حزبش مجبور به کناره گیری شد. ۹ سال ریاست زوما بر آفریقای جنوبی با اتهامات گسترده‌ای همراه شد و این در حالی بود که این کشور با بدهی ملی رو به رشد و بالاترین سطح بیکاری روبرو بود. پس از آن، رامافوسا جای او را گرفت و وعده داد موضع سرسختانه‌ای علیه فساد اتخاذ کرده و کشورش را وارد دوره‌ای جدید کند. رامافوسا دوشنبه شب حین اعلام انتصاب‌ها گفت: من در ایجاد این تغییرات، نیاز به تعادل و ثبات پایدار و نیاز به تجدید، بهبود اقتصادی و تحول شتابان را مد نظر داشتم.

 

او تعدادی از وزیرانی که در دوره پیشین منصوب شده بودند نگه داشت اما سایر متحدین سابق رئیس‌جمهوری سابق یا تنزل رتبه یافتند یا وارد کابینه نشدند. دیوید مابوزا (David Mabuzza) معاون حزب حاکم کنگره ملی آفریقا به عنوان معاون رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی معرفی شد. انکوسازانا دلامینی-زوما (Nkosazana Dlamini-Zuma) همسر سابق زوما هم که رامافوسا توانست او را در انتخابات دسامبر برای رهبری حزب شکست دهد، به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی منصوب شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.