سعید نیریزی ‌روزچهارشنبه در نشست «از دریا تا کویر؛ بررسی پیامدهای طرح انتقال آب دریای خزر و عمان و تأثیرات آن بر محیط زیست» که در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه «موضوع‌های متنوعی در خصوص انتقال آب در زمینه انتقال آب از شمال و جنوب کشور صورت گرفته است»، اظهار کرد: جمع‌بندی کلی ما در گزارش آب کشور این است که در پهنه زاگرس به سمت شرق ما دیگر آبی برای توسعه نداریم و سرنوشت‌مان را باید با همین میزان آبی که در منطقه وجود دارد، انجام دهیم.

‌وی ادامه داد: ما در سه حوزه شرق کشور شامل سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان ۱.۸ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت آب داریم و این یعنی نه تنها تمام آب‌های سطحی را برداشت می‌کنیم، بلکه حدود ۲ میلیارد متر مکعب هم بدهکار هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

‌نیریزی تصریح کرد: بنابراین در پیشنهادی که به آقای چیت‌چیان، وزیر وقت نیرو دادیم، باید ۲ میلیارد متر مکعب آب از خارج از این محدوه وارد کنیم. با توجه به این‌که ما هیچ پتانسیلی برای واردات آب از شمال و غرب کشور نداشتیم به این نتیجه رسیدیم باید از منابع جنوب یا کشورهای هم‌جوار مانند تاجیکستان آب وارد کنیم، لذا پروژه در دستور کار مطالعه و‌زارت نیرو قرار گرفت.

‌وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هم‌زمان موضوع انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور توسط بخش خصوصی مطرح شد و تابوی این موضوع شکسته شد.

‌رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی توس آب افزود: اگرچه در ابتدا مخالفت‌هایی با اجرای این طرح وجود داشت، بالاخره وزارت نیرو مجوز مطالعات امکان‌سنجی را صادر کرد و هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد مطالعات آن انجام شده است. با توجه به این‌که دولت امکان هزینه‌کرد در اجرای این پروژه را ندارد، این پروژه با سرمایه‌های بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.