اسپوتنیک گزارش داد، هالبه زیلسترا، وزیر خارجه مستعفی هلند سال ۲۰۱۶ مدعی شد که سال ۲۰۰۶ در نشستی تجاری حضور داشته و در آنجا شنیده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از کشورهای بالتیک، بلاروس، قزاقستان و اوکراین به عنوان بخشی از "روسیه کبیر" یاد کرده است.

اما روزنامه ولکسکرانت دوشنبه مصاحبه‌ای از زیلسترا منتشر کرد که او اذعان کرده بود درباره شرکت در آن جلسه و اینکه چنین سخنانی را از زبان پوتین شنیده باشد دروغ گرفته است. او گفت که این اظهارات را از منبع حاضر در آن جلسه شنیده است.

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه سه‌شنبه در پیامی فیس‌بوکی نوشت: طبق گزارش رسانه‌ها هالبه زیلسترا از مقامش استعفا داده است. او به قانونگذاران پارلمان هلند گفت که با دروغگویی درباره دیدار با ولادیمیر پوتین مرتکب بزرگترین اشتباه زندگی سیاسی خود شده است. آیا به توضیحات بیشتری نیاز است؟ ترجیح می‌دهم برداشت شما را بخوانم.

وزارت خارجه روسیه همچنین سه‌شنبه اعلام کرد هلند رسما به مسکو لغو سفر امروز (چهارشنبه) زیلسترا به روسیه را اطلاع داده است. او قرار بود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کند. سفارت روسیه در آمستردام هم در بیانیه‌ای گفت اظهارات زیلسترا درباره دیدار ساختگی با پوتین یک مساله داخلی هلند است. طبق این بیانیه، روسیه قویا تلاش‌ خارجی‌ها برای چسباندن هرگونه "جاه‌طلبی ابر قدرتی" به روسیه را محکوم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.