محسن جهرودی مدیر عامل سایپا  گفت : زنجیره تامین تقش ویژه ای در اقتصاد جهان دارد. جایگاه قطعه سازی همیشه رو به رشد بوده،  به طوری که سهم آنها  در سال ۲۰۱۵ به ۸۳ درصد رسیده بود.

او گفت : قطعه سازان سهم خود در هزینه های تحقیق و توسعه را افزایش دادند،  در سال ‌۲۰۰۷ تقریبا ۳۳ درصد از هزینه های تحقیق و توسعه خودرو سازی را داشتند و این رقم در سال ۲۰۲۰ قرار است به ۶۷ درصد برسد.

او با طرح این سوال که عامل کلیدی موفقیت قطعه سازان جهانی چه بوده است؟  گفت : آیا ما شعار جهانی شدن می‌دهیم یا می خواهیم واقعا وارد این عرصه شویم؟ 

جهرودی بیان کرد: قطعه سازان در بازارهای جهانی حضور پیدا کردند با به کارگیری فناوری های  نوین دامنه فعالیت های خود را گسترش دادند و تولید خود را اقتصادی تر کرده اند.اگر به صنعت خودروی ایران نگاه کنیم صنعت قطعه سازی همواره همپای آن در حال حرکت بوده است تامین زنجیره داخلی در دستور کار آنها بوده. افزایش تیراژ تولید گام بعدی برای توسعه زنجیره تولید بوده است.  بازنگری در ساختار باید سرلوحه حرکت به سمت جهانی شدن باشد.

او تاکید کرد : جایگاه ما در صنعت خودرو سازی ‌۱۵ ام جهان است. ما ۱۲۰۰ قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی داریم. فروش این صنعت در سال گذشته در داخل کشور ۸ میلیارد دلار بوده است. صنعت قطعه سازی ایران با وجود فضای مناسب در داخل و منطقه و همچنین پتانسیل تولید بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال فرصت خوبی برای قطعه سازان ایجاد کرده است. در نتیجه متخصصین خوبی در کشور پرورش یافته اند. همین امروز می‌توانیم قطعه ساز جهانی بشویم و شده ایم. امروز در زنجیره تامین رنو برخی از دوستان ما حضور دارند.

او گفت : تولید سایپا در سال جاری به ۳۲۰۰ دستگاه در روز رسیده است و قرار است رکورد را در سال آتی بهبود ببخشیم. ما امسال محصول با کیفیت کوئیک را عرضه کردیم گروه سایپا سعی کرده تصویر متفاوتی از خودروی ارزان با کیفیت روز و استاندارد بین المللی را به مشتریان ارائه کند

جهرودی یادآور شد: ما در راستای مشتری مداری محصولات متفاوتی را به بازار عرضه کردیم. امروز اگر بگویم سایپا را در یک کلمه تفسیر کنید همه آن را با کلمه ارزان می‌شناسیم. ما نباید از این تمایز رقابتی دور شویم.

او با بیان اینکه ما در سه ماه گذشته حداقل با ۱۱ خودرو ساز جهانی مذاکره داشتیم، گفت ‌: طرح های جدید باعث شده رشد ۶۳ درصدی در فروش داشته باشیم. برنامه های جامعی را برای سال آتی در نظر ‌ گرفتیم در تمام سطوح تولید با نگاه به داخلی سازی قطعات و انتقال دانش کار می‌کنیم. استراتژی امروز ما ناشی ازتفکر  وزیر صنعت است. برنامه گروه تولید یک میلیون دستگاه تا پایان سال است گروه سایپا بنا دارد با طراحی یک مگا پلت‌فرم اختصاصی یک محصول بومی را عرضه کند.

جهرودی گفت: باور ما کیفیت و ایمنی است و این هدف را با سخت کوشی محقق می کنیم محصولات خود را به کشورهای منطقه صادر می کنیم . همچنین در راستای افزایش همکاری با شرکای خارجی بنا داریم در سال آتی محصولی را با همکاری رنو تولید کنید و امروز در حال مذاکره هستیم این محصول با کیفیت و ارزان است تا بتوان در راستای مسئولیت اجتماعی سایپا نیاز بخش عمده ای از اقشار جامعه را برآورده کند.

وی با بیان اینکه شرکت سایپا سیتروئن در حوزه فروش و خدمات پس از فروش با رویکرد متقاوت و منطبق با استاندارهای جهانی فعالیت می‌کند، تاکید کرد: راه اندازی خطوط تولید موتور نیز از جمله اقدامات ماست.  ما ۳۰ درصد تولیدات سایپا سیتروئن را صادر می‌کنیم. ما از یک شبکه تخصصی فروش و خدمات پس از فروش برای ارائه  خدمات به مشتریان بهره می‌برند.

سیاست در حوزه زنجیره تامین حمایت از قطعه سازی و ایجاد رابطه در هم تنیده با قطعه سازان است.

او گفت : ما تگر بخواهیم مطابق روند های دنیا کار کنیم باید از قطعه سازی خارج شویم و آن را به دوش شما بگذاریم. در برنامه متهوارنه نوسازی ناوگان تجاری کشور که قرار است ‌‌۲۲۰ هزار دستگاه نوسازی شود سایپا نقش مهمی دارد. گروه سایپا از لحاظ نرم افزاری سیاستش این نیست که قطعه سازی را در دل خود نگه دارد. تمام تلاش خود را میکنیم که این وظیفه را به شما محول کنیم.

مدیر عامل سایپا با تاکید بر اینکه کار  درست این است که قطعه سازان کار خود را بکنند و خودرو سازان کار خود را گفت : اینجانب به عنوان مدیر عامل سایپا تعهد میگنم در تمام  قرارداد های جدید با شرکای خارجی ساخت داخلی حداقل ‌۵۰ درصدی قطعات مد نظر قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.