فواز جرجیس، رئیس بخش مطالعات خاورمیانه در مدرسه اقتصاد لندن، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، گفت واقعیت این است که پس از سرنگونی جت جنگنده اسرائیل و حملات رژیم صهیونیستی به سوریه، بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین و ایرانی‌ها با روس‌ها در این‌ باره گفتگو کردند و آمریکا اصلا در این صحنه دیده نمی شود. این مسئله معنای زیادی دارد.

وی افزود: چیزی که می توان گفت این است که روسیه هم اکنون مهمترین و قدرتمندترین بازیگر در سوریه است. آمریکا استراتژی بسیار غیرمنسجم و نامتناسبی درباره منطقه دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، عملا سیاست و استراتژی این کشور را در منطقه به حاشیه رانده است. در واقع بیشتر قدرت‌های منطقه ای یعنی ایران و ترکیه و بقیه، به جای اینکه با آمریکا هماهنگ کنند، با روسیه هماهنگی انجام می دهند.

مجری برنامه پرسید: «به نظر شما اقدام چند ماه پیش رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل چه تاثیری بر کل قضیه داشته است»؟ 

فواز جرجیس گفت تاثیر آن تصمیم بسیار بد بوده است. در واقع تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با مخالفت گسترده ای در سراسر منطقه روبرو شد. به دنبال این مسئله موقعیت آمریکا در خاورمیانه بسیار دشوار و اعتبار آمریکا در این منطقه مخدوش شد. حتی متحدان آمریکا در منطقه تلاش می کنند فاصله خود را از موضع آمریکا حفظ کنند. این قضیه درباره مناقشه میان فلسطینیان و اسرائیل است. اما درباره سوریه، آمریکا جایگاه بسیار ضعیفی دارد. روسیه سرمایه گذاری استراتژیک بزرگی در سوریه کرده است. ترامپ و وزیر خارجه او در جدیدترین استراتژی خود درباره سوریه اهدافی را اعلام کردند که باعث شد ترکیه از آمریکا رویگردان شود. باید توجه داشت ترکیه از اعضای ناتو و متحد استراتژیک آمریکاست. ترکیه هم اکنون با حضور آمریکا در سوریه مخالف است، مقامات این کشورمعتقدند آمریکا به کُردها کمک می کند؛ کُردهایی که از نظر ترکیه دشمن هستند. در مجموع آمریکا نه فقط در سوریه بلکه در کل منطقه موقعیتی ضعیف و برگ های برنده کمی در اختیار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.